۰ نفر

بزرگترین برندگان و بازندگان بازار کالا در سال‌۲۰۱۸

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 325824
بزرگترین برندگان و بازندگان بازار کالا در سال‌۲۰۱۸

قیمت کاکائو سال ۲۰۱۸ را با رشد چشمگیری به پایان برد و در صدر بازارهای کشاورزی ایستاد اما در این سال اکثر کالاهای مهم به دلیل ابهامات اقتصادی جهانی متحمل کاهش شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تحلیلگران می‌گویند نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصادی در چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است و مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن در سال جدید مهم‌ترین موضوعات مورد توجه خواهند بود در حالی که بازارهای نفت از مازاد عرضه واهمه دارند.

 فین زیبل، اقتصاددان ارشد در بانک ملی استرالیا که بازارهای کشاورزی، نفت و گاز را پوشش می‌دهد در این باره اظهار کرد: ما افت چشمگیری در بازار نفت خام داشتیم که به علت افزایش عرضه جهانی بود که علاوه بر آمریکا، عربستان سعودی و روسیه نیز در آن سهیم بودند. با این حال بازارهای کشاورزی، کاکائو و گندم عملکرد قوی داشتند که ناشی از عوامل عرضه و تقاضا بود.

قیمت کاکائو در بازار لندن از پایین‌ترین قیمت در شش سال گذشته بهبود یافت و حدود ۳۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد کرد. این رشد قیمت بدنبال خشکی آب و هوا در ساحل عاج که بزرگترین تولیدکننده کاکائو است روی داد و سفته بازی در بازار این کالا را تقویت کرد با این حال اکنون میزان عرضه کاکائو افزایش پیدا کرده است.

گندم نیز با رشد حدود ۲۰ درصدی در سال ۲۰۱۸، عملکرد بسیار مثبتی داشت. افزایش قیمت گندم با انتظارات برای افزایش تقاضا برای محموله‌های گندم آمریکایی و کمبود عرضه از سوی منطقه دریای سیاه روی داد اما سویا از جنگ تجاری میان آمریکا و چین لطمه دید.

اشباع عرضه نفت

بهای معاملات نفت برنت که برخی از تحلیلگران در سپتامبر پیش‌بینی کرده بود به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد، از ۸۶.۷۴ دلار در اکتبر سال ۲۰۱۸ حدود ۴۰ درصد ریزش کرد و سال را در حدود ۵۳.۷۵ دلار به پایان برد.

این افت پس از اقدام غیرمنتظره واشنگتن برای صدور معافیت از تحریم‌های نفتی ایران برای خریداران بزرگ نفت تهران و همچنین نگرانی‌ها نسبت به از بین رفتن تقاضا برای نفت به دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین روی داد.

آمریکا همچنین در سال ۲۰۱۸ با تداوم رشد صنعت شیل این کشور، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان ظاهر شد.

بازارهای نفت در چند ماه اخیر سال ۲۰۱۸ با رشد توقف ناپذیر صنعت نفت آمریکا و عقب نشینی دولت آمریکا از مواضع اولیه برای تحریم ایران، حرکت پرتلاطمی داشتند.

نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۸ یک چهارم از ارزش خود را از دست داد و برنت نیز حدود ۲۰ درصد سقوط کرد.

در بازارهای غله، بهای معاملات آتی گندم بازار شیکاگو از امیدواری سرمایه‌گذاران برای تقاضای بالاتر برای محموله‌های آمریکایی در نیمه اول سال ۲۰۱۹ تقویت شد، حدود یک پنجم رشد کرد و برای دومین سال متوالی افزایش یافت.

عرضه رو به تحلیل

مازاد عرضه گندم در روسیه که بزرگترین صادرکننده جهان است، پس از فروش بالایی که این کشور از ژوییه داشت رو به تحلیل رفت. همزمان استرالیا که چهارمین صادرکننده بزرگ گندم جهان است برای دومین سال متوالی با خشکسالی دست و پنجه نرم کرد.

جنگ تجاری واشنگتن و پکن قیمت سویای آمریکا را پایین برد زیرا چین که ۶۰ درصد از این دانه روغنی را از آمریکا خریداری می‌کرد در طول سال ۲۰۱۸ ترجیح داد محموله‌های برزیلی خریداری کند.

اقدام چین باعث شد میزان زیادی سویای فروش نرفته روی دست آمریکا بماند با این حال نشانه های اخیر بهبود روابط تجاری میان دو کشور ممکن است در اوایل سال ۲۰۱۹ به بهبود قیمت سویا کمک کند.

بهای معاملات آتی روغن پالم مالزی در سال ۲۰۱۸ به دلیل مازاد عرضه حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد در حالی که قیمت کائوچو در توکیو به دلیل نگرانیها پیرامون اقتصاد چین، حدود ۱۸ درصد کاهش یافت.

رشد اقتصادی و مقابله با آلودگی

نگرانیهای پیرامون رشد اقتصاد چین که بزرگترین مصرف کننده فلزات صنعتی است، به قیمتهای روی، مس و آلومینیوم آسیب زد.

بهای معاملاتی روی در بازار لندن با بیش از ۲۶ درصد کاهش، در میان فلزات پایه بزرگترین کاهش را در سال ۲۰۱۸ داشت در حالی که مس حدود ۱۶ درصد و آلومینیوم ۱۸ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت فولاد چین سال ۲۰۱۸ را با عملکرد مثبتی به پایان می‌برد زیرا تلاشهای این کشور برای مقابله با آلودگی هوا، کاهش تولید و محدودیت عرضه را در بزرگترین بازار مصرفی جهانی در پی داشت با این حال قیمت فولاد باعث کاهش قیمت سنگ آهن شد که ماده خام فولادسازی است.