۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رکود بر بازار MDF حاکم شد/ پیش‌بینی تعطیلی 25درصد واحد‌های صنفی تا شب عید

۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 324440
 رکود بر بازار MDF حاکم شد/ پیش‌بینی تعطیلی 25درصد واحد‌های صنفی تا شب عید

به رغم هشدار‌هایی که از ماه‌ها قبل نسبت به وضعیت بد صنف ام دی اف داده شده مسئولان هیچ توجهی به این موضوع نکرده‌اند، تا جایی که در حال حاضر رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته وفیبر خبر از رکود کامل بازار و تعطیلی بیشتر واحد‌های صنف ام دی اف تا شب عید می‌دهد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ با افزایش نرخ دلار طی ماه‌های گذشته، بسیاری از واحد‌های صنفی دچار ضرر و زیان شده و بسیاری بازار‌های خود را از دست دادند اما حالا سوال اینجا است که چرا این روزها با وجود کاهش نرخ ارز، همچنان بازارهای ایران با شرایط رکود تورمی دست‌و پنجه نرم می‌کنند؟ و این که چرا مسئولان با وجود آگاهی از این وضعیت دست روی دست گذاشته و اقدامی انجام نمی‌دهند؟

علی فاضلی، رییس پیشین اتاق اصناف در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت صنف ام‌دی‌اف اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تا کنون هیچ گلایه‌ای در خصوص وضعیت این بازار به ما نشده و تا زمانی که اتحادیه گزارشی از شرایط بازار به ما ندهد ما نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

از طرفی اسماعیل الهیان، رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته وفیبر سه لایی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در رد اظهارات فاضلی بیان کرد: بار‌ها به اتاق اصناف و سازمان حمایت از مصرف‌کننده درمورد مشکلاتمان نامه نوشته‌ایم و حتی یکی از نامه‌های ما را خود آقای فاضلی به آقای سینکی، معاون وزیر صنعت ارجاع دادند اما متاسفانه هیچ کدام به وضعیت بد ما رسیدگی نکردند.

وی با تاکید بر رکود بازار و ورشکستگی بسیاری از کسبه اظهار کرد: تا کنون هیچ واحد صنفی تعطیل نشده‌ اما اگر این وضعیت ادامه یابد تا قبل از عید حدود 25درصد از واحد‌های صنف ام دی اف تعطیل و حدود 10درصد از فشار بدهی فرار خواهند کرد.

الهیان ادامه داد: با افزایش نرخ ارز سعی کردیم جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیریم و در این راستا بارها با معاون بازرگان وزیر و سازمان حمایت از مصرف کننده جلسه گذاشتیم اما هیچ کدام کاری برای صنف ما انجام ندادند.

او تولیدکنندگان را عامل اصلی آشفتگی بازار و افزایش قیمت‌ها دانست و افزود: تولیدکنندگان عامل اصلی افزایش قیمت هستند و ما هر زمان خواستیم روی قیمت‌ها نظارت کنیم اجازه ندادند؛ آن‌ها جنس را به مردم گران فروختند و بعد قیمت‌ها را پایین آوردند و از این نوسانات سود‌های نجومی کردند.

رییس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فیبر سه لایی درباره نوسان قیمت ام دی اف در زمان اوج گیری نرخ دلار و ارزان شدنش گفت: زمانی که نرخ دلار بالا رفت، ام دی اف حدود 200درصد گران شد و حالا با ارزان شد دلار قیمت ام دی اف حدود 100درصد نسبت به زمان گرانی کاهش داشته اما حتی با این وجود نیز قیمت‌ها برای مصرف‌کننده بالا است و به همین خاطر هیچ متقاضی در بازار وجود ندارد.

الهیان اضافه کرد: 50درصد ورق ام دی اف وارداتی و 50درصد آن داخلی است اما اتحادیه  اطلاعی از مبدا وارداتی و مرجع قیمت‌گذاری داخلی ندارد، به همین خاطر زمانی که درباره قیمت‌ها به ما اعتراض می‌کنند می‌گویم وقتی نمی‌دانم ام دی اف از کجا وارد می‌شود و تولیدکننده اجازه نظارت بر قیمت‌ها را نمی‌دهد پس من نقشی در قیمت‌ها ندارم.

وی درباره آینده بازار تاکید کرد: با توجه به این که در چند ماه گذشته هیچ متقاضی در این بازار وجود نداشته پیش‌بینی ما این است که در روزهای پایانی سال نیز این بازار وضعیت مناسبی نداشته باشد.

بنابر گزارش میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین از بازار ام دی اف واقع در چهاردانگه، متوجه شدیم برخلاف اظهار نظر مسئولان بسیاری از واحد‌ها به طور کامل تعطیل شده‌ و مابقی نیز به گفته خودشان در ماه به اندازه حقوق یک کارگر هم کار نمی‌کنند.

یکی از مغازه داران گفت: اگرچه جنس ارزان شده اما هیچ مشتری در بازار وجود ندارد در حالی که سال گذشته در ماه‌های نزدیک به شب عید این خیابان پر از مشتری بود اما الان حدود چهار ماه است که دخل و خرج ما با هم همخوانی ندارد، به طور مثال ما زمانی که دلار گران نشده بود با ورق 100هزار تومان سفارش گرفتیم اما با جهش نرخ ارز کار خود را با ورقی 400هزار تومان و ضرر تحویل دادیم.

او اضافه کرد: حداقل در چهاردانگه در خیابان بیست‌و چهارم حدود 20 کارگاه جمع شده‌اند و اگر با این روال پیش برود تا دو ماه آینده 70درصد مغازه‌داران کار خود را ترک خواهند کرد همانطور که ما الان به این فکر افتاده‌ایم.

بر اساس این گزارش، از شواهد پیدا است که صنف کابینت‌سازان نیز مانند بسیاری از صنوف در شرایط بسیار بدی قرار دارد و ضرورت دارد مسئولان به وضعیت رسیدگی کرده تا یکی پس از دیگری شاهد تعطیلی واحد‌های صنفی نباشیم چرا که بیکاری معضلی نیست که به راحتی بتوان روی آن سرپوش گذاشت و مسلما عواقب بسیار بدی در پی خواهد داشت.