۰ نفر

نبود متولی صادرات، نقیصه ای جدی

توسعه صادرات غیرنفتی جدی گرفته شود

۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 323205
توسعه صادرات غیرنفتی جدی گرفته شود

یک فعال اقتصادی گفت: توسعه صادرات غیرنفتی در شرایط کنونی اقتصادی بویژه به کشورهای منطقه و همسایگان، موضوعی است که فعالان اقتصادی انتظار دارند دولت با در نظر گرفتن مشوق ها، تسهیل شرایط و برپایی نمایشگاه ها بطور جدی به آن ورود کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در ماه های اخیر نوسان نرخ ارز سبب شد تا برگزاری نمایشگاه ها در خارج از کشور با رکود مواجه شود؛ به طوری که شرکت های فعال در این حوزه به دلیل مشکلاتی متعدد، رغبتی برای برپایی نمایشگاه ندارند.

در این ارتباط، «حسن مرتجی» گفت: توسعه صادرات غیرنفتی در حالی که دشمنان به دنبال محدود کردن صادرات نفت کشور هستند، تنها راه برون رفت از شرایط کنونی اقتصادی کشور است.

این برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی، بیان داشت: اکنون فرصت مناسبی است تا دولت با پرداخت یارانه صادراتی، حمایت از صادرات و برگزاری نمایشگاه ها در خارج از کشور بویژه کشورهای منطقه و همسایگان و ارائه مشوق های مختلف، به تحقق اهداف یاد شده پرداخته و فرهنگ سازی کند.

وی تاکید کرد: دولت باید فرهنگ سازی کند تا مردم بجای متمرکز شدن بر بازارهای ارز، سکه، طلا، خودرو یا مسکن و توسعه دلالی، به سوی تولید و صادرات گرایش پیدا کنند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی مناسب و نزدیکی مسیر، تجارت با کشورهای همسایه و حضور در بازار آنها برای صادرکنندگان ایرانی دارای مزیت است و بخصوص در شرایط کنونی که ارزش کالاهای صادراتی افزایش یافته، باید مدیریت صحیحی در این موضوع داشته باشیم.

** نبود متولی صادرات، نقیصه ای جدی

وی برخوردار نبودن کشور از متولی صادرات را به عنوان یک نقیصه در اقتصاد کشور مطرح کرد و گفت: انتظار می رود افرادی که دید وسیع صادراتی دارند در راس کار باشند تا مقوله «صادرات، محور توسعه» به معنای واقعی کلمه اجرایی شود.

مرتجی یادآور شد: کشورهایی همچون آلمان، کره جنوبی، هند و ترکیه سالهاست با فراهم کردن شرایط حضور رایگان صادرکنندگان خود در میادین بین المللی، به حمایت از صادرات پرداخته اند.

وی اظهار داشت: پرداخت یارانه پرواز و هزینه برپایی غرفه ها، اقداماتی است که دولت با پرداخت آن می تواند تولیدکنندگان را به سمت صادرات سوق دهد؛ موضوعی که نظیر آن را در کشورهای پیشرو صادرات شاهدیم.

این برگزارکننده نمایشگاه های بین المللی تاکید کرد: چنین حمایت هایی، به هیچ عنوان هزینه نیست بلکه ارز آن به سرعت به کشور باز می گردد.

** نمایشگاه اختصاصی صنعت و بازرگانی ایران در ترکمنستان

وی از برگزاری پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی صنعت و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد (پایتخت ترکمنستان) در 13 تا 15 اسفندماه امسال خبر داد و گفت: بیشترین صادرات ایران در بین کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) به این کشور انجام می شود که ناشی از وجود مرزهای طولانی مشترک، شکل گیری روابط مناسب اجتماعی و پیوندهای خانوادگی و روابط مناسب سیاسی دو کشور است.

مرتجی اظهار داشت: نمایشگاه اختصاصی صنعت و بازرگانی ایران در عشق آباد، با حمایت های دولت و اختصاص یارانه مناسب، با نیمی از هزینه سال های گذشته، (175 یورو به ازای هر متر مربع غرفه) برگزار می شود.

 لوازم خانگی، صنایع رنگ، صنایع روغن های پایه، تولید ابزار و ماشین آلات، صنایع نوشیدنی و غذا، صنایع کود و اوره، صنایع برودتی، صنایع دستکش های صنعتی، صنایع شیمیایی، صنایع کاشی و سرامیک و سرویس های بهداشتی، صنایع مصالح ساختمانی، ذوب آهن، صنایع فولاد، صنایع لوله سازی، صنایع غذایی دام و طیور، صنایع مبلمان، صنایع پلاستیک بسته بندی و چاپ، صنایع کاغذ و پالپ و صنایع لاستیک سازی از جمله بخش های هستند که در صورت حمایت دولت می توان با شرایط مناسبی، تولیدات آنها را به کشورهای منطقه صادر کرد.