۰ نفر

معاون وزیر صنعت:

معافیت‌های ارزی پاسخگوی مشکلات صادرکنندگان نیست

۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 321656
معافیت‌های ارزی پاسخگوی مشکلات صادرکنندگان نیست

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: برخی معافیت‌های در نظر گرفته شده از سوی دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات پاسخگوی مشکلات صادرکنندگان نیست و باید مسائل دقیق تر و شفاف تر دیده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عباس قبادی» روز پنجشنبه در جریان افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته افزود: تامین مواد اولیه و مشکلات ارزی از جمله دغدغه های فعالان این صنعت است.
وی بیان داشت: دولت معافیت‌هایی در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات پیش بینی هایی داشته، از جمله اینکه تا سقف یک میلیون یورو، صادرکننده از عرضه ارز به سامانه نیما معاف شود؛ تا سه میلیون یورو تخفیفاتی قائل شده و می توانند 50 درصد ارز صادراتی را به «سامانه نیما» واگذار کنند.
وی افزود: صادرکنندگان تا 10 میلیون یورو در سال نیز به میزان 30 درصد معافیت از عرضه ارز در نیما دارند اما معافیت های پیش بینی شده تکافوی صادرکنندگان نیست و باید مسائل مشکلات را ریز تر و دقیق تر بررسی کرد.
معاون وزیر صنعت از تهاتر کالاهای وارداتی بجای عرضه بخشی از ارز صادراتی به سامانه نیما به عنوان راهکاری برای این مساله یاد کرد که دولت مخالفتی با آن ندارد.
این مقام مسئول تاکید کرد: بسیاری از موضوعات قابل حل و فصل است اما از آنجایی که مشکلات به دقت، شفافیت و با سرعت منتقل نمی‌شود تصمیم های دقیقی در برخی مقاطع گرفته نشده است.
قبادی یادآور شد: در بحث واردات بیشتر فعالان این صنعت از تخصیص و انتقال ارز گلایه‌مند هستند و ابراز امیدواری کرد تصمیم سازان بانک مرکزی در این زمینه به رفع مشکلات بپردازند.
معاون وزیر صنعت درباره برپایی نمایشگاه صنعت چاپ نیز گفت: صنعت چاپ و بسته بندی یکی از صنایع پایه ای کشور است که در همه موضوعات اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی از یک بروشور ساده تبلیغاتی گرفته تا کارت ملی، اسکناس و بسته بندی کالاهای صادراتی نقش دارد.
وی گفت: در گذشته شاهد بودیم بسیاری محصولات ایرانی که با بسته بندی مناسب روانه بازار های صادراتی نمی‌شدند مورد اقبال خریداران خارجی قرار نگرفتند و این اساس نوع بسته بندی در صادرات کالا اهمیت بسزایی دارد.
قبادی خاطرنشان کرد: ایران در صنعت چاپ و بسته بندی سابقه زیادی دارد، اما در عین حال با مشکلات متعددی مواجه است که امید می رود با تشکیل کارگروه هایی با حضور صاحبان اصناف و تشکل‌های چاپ در بهترین زمان ممکن به مشکلاتشان رسیدگی شود.
وی تاکید کرد: صنعت چاپ و بسته بندی با بیش از 200 هزار نفر اشتغال مستقیم می‌تواند در موضوع صادرات نقشی تاثیر گذار داشته باشد.
قبادی گفت: این نمایشگاه که با حضور 400 شرکت داخلی و 50 شرکت خارجی در فضایی افزون بر 40 هزار متر مربع برگزار شده، نشان می‌دهد که صنعت چاپ و بسته بندی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
در این نمایشگاه بیش از 445 شرکت کننده داخلی و خارجی شامل 400 شرکت داخلی و 45 شرکت خارجی از کشورهای ایتالیا، سوئد، آلمان، فرانسه، چین، ترکیه و کره جنوبی حضور دارند. 
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و ماشین آلات وابسته از امروز تا 25 آذر ماه هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقه مندان است.