۰ نفر

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

تسهیل تجارت رسمی سبب کاهش قاچاق می‌شود

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 319513
تسهیل تجارت رسمی سبب کاهش قاچاق می‌شود

معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تجارت رسمی در کشور باید به فراخور مبارزه با قاچاق کالا و ارز تسهیل شود تا شاهد کاهش این پدیده شوم باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی پورکاظم شایسته روز سه شنبه در نشست توجیهی - آموزشی فرمانداران و مدیران نظارتی، اقتصادی و اجرایی دستگاههای اجرایی متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مبارزه با پدیده شوم قاچاق نیازمند همکاری مردم و تمام بخش های اجرایی است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و تاثیرات مخرب قاچاق کالا بر اقتصاد کشور مبارزه جدی، اصولی و ریشه ای در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت به طوری که در سال 92 قانونی در مجلس در این زمینه مصوب شد.
معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با ابلاغ این قانون حجم قاچاق با روند کاهشی از 25 میلیارد دلار سال 92 در سال گذشته به 13 میلیارد دلار رسید.
شایسته گفت: در همه ی کشورهای جهان قاچاق مشاهده می شود اما تفاوت آن در ایران با سایر کشورها در تنوع آن است به طوری که دام، سوخت و کالا از جمله قاچاق محسوب می شوند.
وی بیان کرد: هرچه توان اقتصاد داخلی تقویت شود شاهد کاهش پدیده قاچاق به عنوان آسیب زننده اقتصاد و درآمد کشور خواهیم بود.
معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه خلاء های قانونی در مبارزه با قاچاق وجود ندارد گفت: ضروریست برخی قوانین نظیر ظن به قاچاق اصلاح شوند.
وی تمرکز بر پیگیری و کاهش تقاضا، مقابله موثر و بازدارنده و مدیریت تقاضا را از مهمترین اقدامات این ستاد در مقابله با قاچاق عنوان کرد.
شایسته یکی از چالش های مهم در حوزه قاچاق کالا و ارز را ترویج نکردن مصرف کالای ایرانی و فرهنگ سازی در این حوزه برشمرد و گفت: متاسفانه میزان بالای اعتماد به کالاهای خارجی و عدم فرهنگ سازی در حوزه مصرف کالای داخلی سبب شده شاهد افزایش ورود کالاها از مبادی غیر رسمی به کشور باشیم.
وی درآمد بالا و تمایل مردم به مصرف کالاهای خارجی را از علل انجام قاچاق عنوان کرد و افزود: راه اندازی سامانه های مناسب در بخش های مختلف برای نظارت و کنترل از مهمترین راهکارها برای مبارزه با قاچاق محسوب می شود.
معاون حقوقی، امور مجلس و بین الملل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر برخورد قاطع قضایی در مرحله اجرای احکام در پرونده های قاچاق تاکید کرد.
معاون انتظامی و امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: 85 درصد سوختی که از مرزهای این استان قاچاق می شود از دیگر استانهای کشور وارد می شود.
محمد هادی مرعشی افزود: یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت در سیستان و بلوچستان، ورود کارت های سوخت مهاجر از سایر مناطق کشور است که بدین منظور 156 هزار کارت سوخت متخلف در این استان باطل شده است.
وی مرزی بودن منطقه، افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت فرآورده های نفتی در کشورهای همجوار و برخی از تخلفات از جمله صدور بارنامه های جعلی و سوختگیری کارت های مهاجر را از دلایل افزایش قاچاق سوخت عنوان کرد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سالهای 88 تا 92 در این استان اقدامات خوبی در زمینه تامین گوشت کشور انجام شد به طوری که بیش از سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای ساخت کشتارگاههای صنعتی صورت گرفت.
وی افزود: در آن دوره بیش از هزار و 400 واحدی تولیدی در سیستان و بلوچستان راه اندازی شد که 13 هزار فرصت شغلی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرد.
مرعشی ادامه داد: این اقدام مدتی به دلیل نوسانات ارز کاهش یافت اما با پیگیری های انجام شده و اختصاص ارز مبادله ای بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.
استان سیستان و بلوچستان به سبب همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان همواره در معرض معضلاتی چون قاچاق انسان، موادمخدر، مواد سوختی و کالا قرار دارد.