۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اعلام شد؛

برنامه‌ریزی برای صادرات 30 هزار تن قارچ در سال/ قیمت قارچ در بازار جهانی چقدر است؟

۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 319153
برنامه‌ریزی برای صادرات 30 هزار تن قارچ در سال/ قیمت قارچ در بازار جهانی چقدر است؟

رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با هماهنگی‌های انجام گرفته بین انجمن ، وزارت جهادکشاورزی و اتاق بازرگانی ایران برای صادرات 30 هزارتن قارچ در سال برنامه ریزی شده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ حسن افشار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه رقم صادراتی در نظر گرفته شده از سال آینده اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر فقط 10هزارتن قارچ معادل 10درصد تولید کشور صادر می‌شود که رقم اندکی در مقابل میزان تولید است.

وی یادآور شد: روزانه 500 تا 550 تن و سالانه 165 هزار تن قارچ خوارکی در کشور تولید می‌شود.

افشار با تاکید بر اینکه افزایش نرخ دلار فرصتی برای بهبود صادرات و افزایش ارزآوری به کشور است، افزود: صنعت تولید قارچ در کشور ظرفیت بالایی برای صادرات و ارزآوری دارد و می‌تواند علاوه بر تولیدکنندگان برای اقتصاد کشور نیز بسیار سودآور باشد.

به گفته وی؛ هم اکنون هر کیلوگرم قارچ در بازار جهانی 2.5دلار معامله می‌شود در حالی که قیمت آن در بازار داخلی تنها 12 هزارتومان است.

افشار اضافه کرد: اگر قیمت دلار را حدود 12 هزارتومان در نظر بگیریم تفاوت قیمت قارچ در بازار داخلی و خارجی 18 هزارتومان می‌شود که این رقم علاوه بر پوشش هزینه‌های بسته بندی و حمل و نقل سود بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان به همراه دارد که منافع آن نصیب اقتصاد کشور نیز می‌شود.

رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش صادرات تامین و قیمت قارچ در بازار داخلی را با مشکل رو به رو نخواهد کرد؟، گفت: تعیین رقم 30 هزارتن برای خروج سالانه قارچ از کشور کارشناسی شده است تا علاوه بر ارزآوری تعادل را به بازار قارچ بگرداند.

افشار در پایان یادآور شد: در حال حاضر بازار قارچ در کشور به دلیل مازاد تولید دچار نوسانات زیادی می‌شود و قیمت این محصول ثبات ندارند.