۰ نفر

صادرات ۵.۵میلیارد دلاری ایران به عراق

۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 318357
صادرات ۵.۵میلیارد دلاری ایران به عراق

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۷ماهه امسال بین ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلار کالا از ایران به کشور عراق صادر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فرهاد نوری در رابطه با تأثیر برجام بر صادرات ایران به اروپا اظهارداشت: حقیقت این است که کشورهای اروپایی هیچ‌گاه بازار هدف اصلی کالاهای ما نبوده‌اند و به‌دلایل مختلفی از جمله هزینه‌های حمل‌ونقل، نوع سلیقه، استانداردها و گواهی‌هایی که در کشورهای اروپایی لازم است، گروه‌های کالایی مخصوصی از کشور ایران می‌توانستند حتی بدون شرایط تحریم به اروپا صادرات داشته باشند که در شرایط اخیر نیز این گروه‌ها به کار خودشان ادامه می‌دهند.

وی افزود: تمرکز سیاست‌گذاری ایران به‌روی بازارهای همسایه است و البته از بازارهای دوردست استقبال می‌کنیم، به‌دلیل مسائلی همچون نقل و انتقال مالی، مشکلات حمل‌ونقل و سلیقه‌های مصرفی بازار هدف اصلی ایران بیش از 80 درصد کشورهای همسایه است.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: به‌طور مشخص کالاهای خاصی از جمله صنایع صادرات سنتی مانند صنایع دستی، فرش دستباف و برخی صنایع های‌تک به‌ویژه شرکت‌های داروسازی که دانش‌بنیان هستند به‌صورت مشارکتی با کشورهای اروپایی همکاری‌هایی دارند.

وی با اشاره به میزان صادرات ایران به عراق تصریح کرد: کشور عراق شریک اول تجاری ایران است و با این کشور صادرات خوبی داریم؛ در 7ماهه امسال بین 5.5 تا 6 میلیارد دلار با توجه به بازارچه‌های مرزی و غیررسمی در گروه‌های کالایی مختلف به کشور عراق صادرات داشتیم.

نوری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه ارتباطات بانکی پس از برجام برای واردات موفق‌تر بوده یا صادرات گفت: با رویکردی  که در دوره پسابرجام ایجاد شد بانک‌های ایران شروع به برگزاری روابط کارگزاری خارجی و همچنین احیای کارگزاری‌های قبلی کردند چراکه روابط بانکی در حیطه صادرات و واردات یک روابط دوطرفه‌ است، اگر اختلافی است به این دلیل است که شرکت‌‌های  ایرانی که خرید می‌کنند خیلی بزرگ نیستند و این در حالیست که شرکت‌های فروشنده کالا به ایران شرکت‌های بزرگ بین المللی هستند بر همین اساس در بهره‌گیری از روش‌های نوین بانکی یا عبور از تحریم‌ها توانمندتراند.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی ایران تفاوتی قائل نمی‌شود که برای واردات درهای باز و برای صادرات درهای بسته داشته باشند، معمولاً شرکت‌های بزرگ صنعتی که به خاورمیانه و ایران کالا صادر می‌کنند در هیئت مدیره بانک‌ها نفوذ دارند و مشکلات بانکی خودشان را حل می‌کنند.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران در رابطه با صادرات استان لرستان نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه از نظر ظرفیت‌ها استان لرستان صنعتی است و بیش از 90 درصد صادرات صنعتی دارد یک نوید است که ارزش افزوده صادرات در استان لرستان بسیار بالاست.

وی افزود: در مباحث کشاورزی در سال حداکثر 20 یا 30درصد می‌توان توسعه داد چون منابع آبی و زمین‌های حاصلخیز محدودیت دارند این در حالیست که در توسعه صنعتی با مدیریت بهتر می‌توانیم رشدهای چندبرابری داشته باشیم بر همین اساس نقطه قوت صادرات استان لرستان در صادرات صنعتی است.