۰ نفر

مقام سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

کاهش 66 درصدی صادرات به کره جنوبی

۶ آذر ۱۳۹۷، ۲۲:۴۶
کد خبر: 317954
کاهش 66 درصدی صادرات به کره جنوبی

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت گفت: روابط تجاری ایران و کره جنوبی با اعمال تحریم ها دچار وقفه شده است؛ به طوری که از آغاز امسال تا پایان مهرماه صادرات ایران به آن کشور 66درصد کاهش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «سیدمجتبی موسویان ریزی» شامگاه سه شنبه در سمینار مشترک فرصت های اقتصادی ایران و کره جنوبی یادآوری کرد: 93 درصد صادرات ایران به کره جنوبی شامل نفت و میعانات گازی است و بقیه آن به کالاهای دیگر اختصاص دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر صادرات، واردات ایران از کره جنوبی نیز به دلایلی مانند ممنوعیت واردات خودرو و 1300 قلم کالای دیگر، 21 درصد کاهش یافت.
موسویان ریزی، ارزش واردات ایران از کره جنوبی در مدت مورد اشاره را 847 میلیون دلار و حجم صادرات را یک میلیارد و 600 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: به دلیل افت روابط تجاری 2 کشور، کره جنوبی امروز جزو پنج شریک تجاری اول ما نیست.
به گفته وی، تلاش دولت کره جنوبی موجب شد این کشور جزو کشورهای معاف از تحریم های آمریکا در ارتباط با خرید نفت از ایران قرار گیرد و تا 6 ماه آینده این کشور می تواند از ایران نفت و میعانات گازی خریداری کند.
«فروش نفت، پایه واردات کالا از کره جنوبی است و در صورت کاهش صادرات نفت واردات کالا از این کشور نیز محدود می شود».
موسویان ریزی گفت: در سال 2019 میلادی، 2 کشور فرصت دارند کاهش مبادلات تجاری در سال 2018 را جبران کنند و این امر نیازمند استمرار خرید نفت از ایران و خرید کالا از کره جنوبی است. 
به گفته وی، «بانک های مرکزی 2 کشور در حال مذاکره اند که امیدواریم یک کانال انتقال پول به صورت کالا یا نقدی ایجاد شود تا از عملیات تجاری حمایت کند».
امروز (سه شنبه) سمینار مشترک فرصت های اقتصادی ایران و کره جنوبی با حضور فعالان اقتصادی 2 کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
در این سمینار سفیر کره جنوبی در تهران و رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره حنوبی حضور داشتند.
کره جنوبی یکی از بزرگ ترین خریداران نفت ایران است که اوایل آبان امسال پس از بروز مشکلات مالی در قراردادهای مرتبط با انرژی ایران، از آمریکا خواست از تحریم های آمریکا شامل واردات نفت و تبادلات با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معاف شود. 
آمریکا دوم نوامبر (یازدهم آبان) اعلام کرد پس از اعمال دوباره تحریم های نفتی علیه تهران، به صورت موقت به هشت کشور اجازه خرید نفت خام از ایران را داده است. طبق قوانین آمریکا این استثنا می تواند به مدت 180 روز اعطا شود.
کره جنوبی در سال 2012 میلادی و دور پیشین تحریم ها که اوایل سال 2016 لغو شد، نیز مشمول معافیت واردات نفت ایران قرار گرفت.
به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره حنوبی، «در 10ماه گذشته از سال 2018 میلادی مبادلات 2 کشور به پنج میلیارد و 700 میلیون دلار رسید که سهم صادرات ایران سه میلیارد و 700 میلیون دلار بود».