۰ نفر

در 7ماهه سال جاری؛

۵مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران/ رشد ۶۵درصدی صادرات به عراق

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۵
کد خبر: 314086
۵مقصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران/ رشد ۶۵درصدی صادرات به عراق

صادرات ایران در هفت ماه سال جاری به ۵ کشور ۱۹ میلیارد دلار بوده که برای اولین بار در سال جاری کشور عراق با پس زدن چین، میزبان ۱۲ میلیون تن کالای ایرانی به ارزش ۶ میلیارد دلار بوده است.

بررسی تازه ترین آمار تجارت خارجی نشان می دهد، ۵ کشور عمده مقصد صادرات ایران در هفت ماه گذشته از سال جاری به ترتیب عراق، چین، امارات متحده عربی، افغانستان و هند هستند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مجموع صادرات به این ۵ کشور ۴۸ میلیون و ۶۹۳ تن به ارزش ۱۹ میلیارد و ۱۷ میلیون دلار ثبت شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات به این ۵ کشور ۴۶ میلیون و ۲۱ هزار تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۴ میلیون دلار بوده است.

در هفت ماه اول امسال، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۰۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۷۷ درصد، افزایش داشته است.

افزایش ۵۵ درصدی صادرات به عراق

در هفت ماه ابتدای امسال کشور عراق میزبان ۱۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۵ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بوده است و توانسته برای اولین بار در سال جاری جایگزین چین در صدر جدول صادرات ایران بنشیند.

این میزان از صادرات، از لحاظ وزنی ۱۹.۰۹ درصد و از لحاظ ارزش ۲۱.۰۷ درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل شده است.

در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون و ۷۷۳ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۱ میلیون دلار به عراق کالا صادر شده بود.

به این ترتیب میزان صادرات به عراق در هفت ماه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۶۵.۲۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۴.۸۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

صادرات به چین ۱۱ درصد رشد کرد

چین دومین کشوری است که میزبان عمده کالاهای صادراتی ایران در هفت ماهه‌ی امسال بوده است، به گونه ای که در این مدت ۱۶ میلیون و ۵۹۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار به این کشور کالا صادر شده است که از لحاظ وزنی ۲۴.۶۶ درصد و از لحاظ ارزش ۱۹.۷۸ درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل می شود.

در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات ایران به چین ۱۹ میلیون و ۲۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۸۵۷ میلیون دلار بوده است.

بنابراین میزان صادرات ایران به چین در هفت ماهه‌ی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۳.۶۹ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۱۰.۷۴ درصد افزایش یافته است.

۴ میلیارد دلار کالا به امارات صادر شد

در این رده بندی امارات با دریافت ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۶۳۶ هزار دلار در رتبه سوم مقاصد صادراتی ایران قرار گرفته که این میزان صادرات از لحاظ وزنی ۱۵.۱۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۷.۰۵ درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل می شود.

بررسی ها نشان می دهد در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ میلیون و ۲۵۵ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۴۹۹ هزار دلار کالا به امارات صادر شده است.

به این ترتیب میزان صادرات به امارات متحده عربی در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۹ صدم درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۳۲.۵۱ درصد افزایش داشته است.

11

افزایش ۷ درصدی صادرات به افغانستان

افغانستان چهارمین کشوری است که میزبان عمده کالاهای صادراتی ایران در هفت ماهه‌ی امسال بوده است، به گونه ای که در این مدت ۳ میلیون و ۵۲۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار به این کشور کالا صادر شده است که از لحاظ وزنی ۵.۲۳ درصد و از لحاظ ارزش ۶.۸۸ درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل می شود.

در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات ایران به افغانستان ۳ میلیون و ۲۹۵ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار بوده است.

بنابراین میزان صادرات ایران به امارات در هفت ماهه‌ی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۶.۸۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۳.۵۶ درصد افزایش یافته است.

صادرات به هند ۷ درصد کاهش یافت

در هفت ماهه‌ی امسال کشور هندوستان میزبان ۵ میلیون و ۵۱۲ هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۳۹۸ میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۸.۱۹ درصد و از لحاظ ارزش ۵.۱۴ درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل شده است.

در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵ میلیون و ۴۷۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۱ میلیون دلار به هندوستان کالا صادر شده بود.

به این ترتیب میزان صادرات به هندوستان در هفت ماه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۰.۷۴ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۷.۴۵ درصد  کاهش داشته است.