۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

نقش صندوق ضمانت صادرات در ‌دوران تحریم

۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۹:۲۵
کد خبر: 313565
نقش صندوق ضمانت صادرات در ‌دوران تحریم

عضو کمیسیون توسعه صادرات ایران درباره عملکرد صندوق ضمانت صادرات در دوران تحریم گفت: اگر این صندوق بدون توجه به عوامل بیرونی کار خود را به خوبی ایفا کند، موانع داخلی و خارجی تاثیری بر عملکرد آن نخواهد داشت.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ محسن امینی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره نقش این صندوق توضیح داد: این صندوق به پشتوانه حمایت‌های مالی دولت، علاوه بر پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می‌کند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر این که صندوق ضمانت صادرات باید به عنوان حامی و پشتیبان بخش صادرات کشور بتواند کمک حال این بخش باشد، اظهار کرد: این صندوق با تجارت کارتی که برای حوزه مشتریان خارجی انتخاب می‌کند با توجه به شرایط تحریمی و مشکل نقل و انتقالات بانکی، با سازوکارها و ابزاری که دارد باید بستری فراهم کند تا بتواند با مشتریان بیشتری در کشور‌های مختلف کار کنیم.

امینی با اشاره به این که این صندوق اعتباری است تا ریسک ناشی از تجارت را کاهش دهد، تصریح کرد: مشکلات داخلی در تضاد با صندوق ضمانت صادرات نیست و هیچ مانعی تا کنون برای آن ایجاد نکرده است.

عضو اتاق ایران با اشاره به صحبت‌های روز گذشته معاون صادراتی وزیر صنعت مبنی بر لزوم تشکیل شعب صندوق ضمانت صادرات در کشور‌های عراق و افغانستان، گفت: مسلما عراق و افغانستان دو بازار استراتژیک ایران محسوب می‌شوند بنابراین ایجاد دفاتر در این دو کشور می‌تواند تاثیر مهمی در توسعه صادرات داشته باشد و باید این موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: با توجه به سنتی بودن بازار‌ها و همچنین این که شرکت‌ها دارای زیرساخت مالی مناسب و سیستماتیک نیستند، بنابراین در حوزه اعتبار سنجی ممکن است با مشکل مواجه شوند به همین خاطر صندوق ضمانت صادرات می‌تواند با ایجاد شعب در این کشور‌ها، تجارت بین دو کشور را رصد کند.

امینی خاطرنشان کرد: البته یک سری کارها در این زمینه انجام شده و با توجه به این که عراق در گروه ریسک‌7 قرار دارد و بیش از یک درصد هزینه حق بیمه داشته، صندوق با شرایطی که ایجاد کرده در جهت تسهیل صادرات این رقم را به نیم درصد رسانده است؛ البته این اقدام هنوز کافی نیست و باید سازوکاری در نظر گرفته شود تا تخصیص اعتبار و اعتبارسنجی تجار عراقی برای خرید از تاجران ایرانی سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود.

عضو کمیسیون توسعه صادرات ایران در پایان تاکید کرد: این صندوق می‌تواند با صدور ضمانت‌نامه‌هایی برای تجار عراقی و افغانی شرایط تجارت را با توجه به وضعیت تحریم، تسهیل کند.