۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نهاد رسیدگی به تخلفات قیمت مبلمان کدام است/ تعزیرات، اتحادیه یا سازمان حمایت از مصرف کننده؟

۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۴
کد خبر: 312571
نهاد رسیدگی به تخلفات قیمت مبلمان کدام است/ تعزیرات، اتحادیه یا سازمان حمایت از مصرف کننده؟

اگرچه این روزها نوسانات نرخ ارز همه بازارهای ایران را دچار التهاب و آشفتگی کرده است، اما افزایش قیمت بی‌رویه برخی اجناس هیچ توجیه منطقی به جز بروز تخلف ندارد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ این روزها شکایت از گرانی اجناس به امری عادی تبدیل شده و اگر بخواهیم به این موضوع رسیدگی کنیم، ریشه تمام گرانی‌ها را به نرخ ارز می‌چسبانند، اما گرانی بیش از حد قیمت مبل در نمایشگاه مبل که مرداد ماه امسال برگزار شد جدیدترین شکایت در حیطه جهش قیمت‌ها است.

از آن جایی که نمایشگاه صرفا باید جهت نمایش دادن کالا و ایجاد یک فضای رقابتی بین فعالان یک حوزه برگزار شود، اما در نمایشگاه‌های مختلف شاهد فروش محصولات نیز بوده‌ایم.

نمایشگاه مبل هم از جمله نمایشگاه‌هایی بود که بر مبنای ایجاد فضایی جهت نمایش مبلمان ایرانی و خارجی و اعلام قیمت‌های بازار بنا شده بود اما بسیاری از غرفه‌داران تنها به این نمایش اکتفا نکرده و محصولات خود را برای فروش نیز عرضه کردند.

اما نکته این جا است که قیمت محصولات نمایشگاهی اصولا باید از مغازه ارزان‌تر باشد اما بعد از برگزاری نمایشگاه مبل در مرداد ماه، برخی از گران‌تر بود قیمت مبل در نمایشگاه نسبت به مغازه گله داشتند.

مصرف‌کننده‌ای که از این نمایشگاه مبل خریداری کرده بود، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مبلی که از نمایشگاه خریدم با قیمت مبلی که همان غرفه در مغازه خود گذاشته حدود 8میلیون تفاوت دارد.

وی اظهار کرد: مبلی با قیمت 20میلیون تومان از نمایشگاه مبل خریدم در حالی که همان مدل با قیمت 12میلیون تومان در مغازه آن غرفه‌دار برای فروش گذاشته شده بود! و وقتی علت را جویا شدم هیچ پاسخی از جانب آن‌ها دریافت نکردم.

فرد دیگری که او نیز از همین نمایشگاه میز ناهار خوری تهیه کرده بود گفت: یک دست میز ناهارخوری از این نمایشگاه خریداری کردم اما وقتی آن را تحویل دادند متوجه شدم از بین 12صندلی، 3تای آن سبک‌تر از بقیه است! و این یعنی جنس چوب به کار رفته در صندلی‌ها متفاوت است.

این خریدار از پاسخگو نبودن مسئولان اتحادیه گله‌مند بوده و می‌گوید: به عنوان مثال ‌شما به عنوان یک خریدار اگر مشکلی داشته باشید و بخواهید به اتحادیه مرتبط انتقال دهید، هر قدر که جستجو کنید هیچ تلفن پاسخگویی پیدا نخواهید کرد!

به گفته این افراد، تاکنون نه اتحادیه مربوطه و نه تعزیرات، پاسخگوی آن‌ها نبوده است.

در این راستا حسن احمدیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کرد: اولا در نمایشگاه نباید محصولی فروخته شود و ثانیا اگر شکایتی در خصوص بالا بودن قیمت در نمایشگاه باشد، سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

وی ادامه داد: در صورت شکایات این چنینی، بازرسانی از اتحادیه مبل و سازمان‌های مربوطه جهت بررسی نوع و کیفیت محصول، اعزام خواهند شد. برآورد قیمت می‌شود و اگر مغازه‌داری تخلف کرده باشد علاوه بر پرداخت پول مشتری، مشمول پرداخت جریمه نیز می‌شود.

احمدیان توضیح داد: البته ممکن است مصرف کننده فقط تشابه ظاهری دو مبل را مد نظر قرار دهد در حالی که بازرسان ما تمام جوانب از نوع پارچه، رنگ، نوع چوب و داخلی یا وارداتی بودن محصول را بررسی می‌کنند و اگر واقعا تخلفی صورت گرفته باشد حق با مشتری بوده و پول خود را به طور کامل دریافت می‌کند.

‌ رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل گفت: اتحادیه هیچ مسئولیتی در قبال تخلفات قیمتی در نمایشگاه به عهده ندارد و تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده باید به این موضوع رسیدگی کنند.