۰ نفر

در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

سنگ‌اندازی بر سر راه صادرات/ کشتیرانی نرخ نیما را قبول ندارد

۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۴۱
کد خبر: 309964
سنگ‌اندازی بر سر راه صادرات/ کشتیرانی نرخ نیما را قبول ندارد

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران درباره افزایش قیمت‌های کشتیرانی گفت: در شرایط فعلی، کشتیرانی باید صادرکنندگان را درک می‌کرد نه این که خودش بر سر راه صادرات سنگ‌اندازی کند.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ عدنان موسی‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که یکی از مشکلات عمده این روز‌های صادرکنندگان در کنار سایر مشکلات، افزایش قیمت‌های کشتیرانی است، افزود: اگر از کشتیرانی علت این افزایش قیمت‌ را بپرسید می‌گویند هزینه‌های ما بر اساس نرخ دلار بازار آزاد است و ما متناسب با آن نرخ کرایه را افزایش می‌دهیم، همچنین نکته قابل توجه این است که کشتیرانی ایران، نرخ سامانه نیما را قبول ندارد.

عضو اتاق اهواز ادامه داد: قیمت‌ها در فواصل مختلف متفاوت بوده اما در شرایط فعلی نیاز است یک واحدی مانند کشتیرانی ایران درک کند که کشور در چه وضعیتی قرار دارد و تحریم‌های موجود و پیش رو را ببیند؛ اگر قرار باشد ارگان‌های دولتی با صادرکنندگان مدارا نکنند شرایط از چیزی که هست بدتر می‌شود.

موسی‌پور با بیان این که نمی‌توان این افزایش هزینه را تخلف دانست، گفت: باید بررسی شود که آیا واقعا هزینه‌های این شرکت افزایش پیدا کرده که قیمت‌ها را بالا برده یا خیر؛ اما به طور کل همه بخش‌های دولت یک نگاه هجومی به صادرات پیدا کرده‌اند و در پی خلق موانع جدید در مسیر صادرات هستند.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: باید توجه کنیم که اکنون کشور در شرایط رکود قرار دارد و در این موقعیت باید قدر فرصت‌های شغلی خود را بدانیم نه این که خودمان منجر به از بین رفتن مشاغل شویم؛ متاسفانه کسانی که در حوزه صادرات تصمیم گیرنده هستند یا هنوز این مسئله را درک نکرده‌اند و یا نمی‌خواهند صدای بخش خصوصی را بشنوند.

موسی‌پور با تاکید بر این که کشتیرانی با این افزایش قیمت‌ها سد بزرگی بر سر راه صادرات ایجاد کرده است، تصریح کرد: با توجه به این که این شرکت در حال حاضر تنها شرکت حمل‌و نقل دریایی ایران به شمار می‌رود و به نوعی رقیبی نداشته و انحصاری است، به راحتی توانسته قیمت‌ها را بدون هیچ منطقی افزایش دهد.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در پایان با گلایه از رفتار دولت با بخش خصوصی بیان کرد: دولت در بخش‌های مختلف خود را رقیب بخش خصوصی می‌داند و متاسفانه به جای کمک به توسعه صادرات بیشتر بر سر راه آن سنگ‌اندازی می‌کند.