۰ نفر

رییس کنفدراسیون صادرات اعلام کرد:

صادرات مورد تهدید قرار گرفته است/ فاصله ارز نیمایى و آزاد جذابیت واردات را افزایش داده است

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
کد خبر: 308897
صادرات مورد تهدید قرار گرفته است/ فاصله ارز نیمایى و آزاد جذابیت واردات را افزایش داده است

رییس کنفدراسیون صادرات به وضعیت بد صادرات کشور در شش ماه اول امسال اشاره کرد و گفت: صادرات در شش ماه نخست امسال بعد از حدود ١٤سال مورد تهدید قرار گرفته است.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانى؛ محمد لاهوتى در نشست خبرى امروز که در اتاق ایران به مناسبت روز ملى صادرات برگزار شد، گفت: در شش ماه اول امسال شرایط متفاوت تر از هر سال بوده به طوری که میزان صادرات غیر نفتى ما در این مدت به  ٢٣میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته ١٣درصد رشد داشته است.

لاهوتى ادامه داد: چین، عراق، امارات، افغانستان و هند جزو کشورهاى مهم صادراتى ما هستند که در این بین افغانستان سال گذشته جزو ١٠کشور صادراتى ما بوده اما اکنون به جایگاه چهارم ارتقاء پیدا کرده است.

عضو کمیته ارزى اتاق بازرگانى تهران افزود: میزان صادرات ما به کشورهاى اروپایى از جمله آلمان به دلیل فشار تحریم ها به شدت کاهش یافته است.

لاهوتى با اشاره به موانع صادرات توضیح داد: موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور به خصوص براى کشورهایى همچون عراق و افغانستان تبدیل به یکى از موانع جدى براى صادرکنندگان شده است؛ ما به این موضوع معتقد نیستیم که ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگردد بلکه بر این باوریم که صادرکنندگان تا کنون این اقدام را انجام مى دادند و اگر آمار آن براى دولت شفاف نیست به دلیل مشکلات نظام بانکى کشور است.

وى ادامه داد: نرخ هاى پایه گمرکى از دیگر مشکلات صادرات است که صادرکنندگان سیستماتیک را دچار مشکلات بسیارى کرده است.

لاهوتى با بیان این که از تاریخ ٢١فروردین نامه هاى متعددى را در واکنش به بخشنامه هاى دولت نوشته شده است، توضیح داد: از تاریخ مذکور حدود ٥نامه به معاون اول رییس جمهور فرستاده ایم و انتقادات و پیشنهادات خود را درباره بخشنامه هاى مختلف اعلام کرده ایم.

رییس کنفدراسیون صادرات همچنین درباره ممنوعیت صادرات اظهار کرد: در گذشته به دلیل سرکوب نرخ ارز قاچاق واردات افزایش یافته بود اما امروزه با افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملى میزان قاچاق صادرات افزایش یافته است.

لاهوتى اضافه کرد: در برخى مواقع دولت چاره اى جز ممنوعیت نداشته اما در برنامه هاى توسعه قید شده که ممنوعیت صادرات براى تنظیم بازار داخلى نباید انجام شود و یا اگر قرار بر ممنوعیت است باید از ٣ماه قبل اعلام شود.

او تصریح کرد: دولت در این موضوع به از دست دادن بازارهاى صادراتى و از بین رفتن اعتبار تجار دقت نکرده و لازم به ذکر است تا زمانى که فاصله نرخ ارز آزاد و نیما کاهش پیدا نکند و به ارز تک نرخى نرسیم وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.

لاهوتى درباره مهلتى که اف اى تى اف شب گذشته به ایران داده است بیان کرد: فرصت ٤ماهه به ایران داده شده تا بتوانیم خود را مطابق با اف اى تى اف هماهنگ کنیم و مزیت این موضوع این است که در این چهار ماه شرایط سختی را تجربه نخواهیم کرد.

عضو کمیته ارزى اتاق درباره آینده میران صادرات کشور اعلام کرد: پیش بینى ما براى صادرات تا پایان سال ٤٧ میلیارد دلار است که اگر موانع برداشته شود این میزان تا ٥٠ میلیارد دلار مى رسد.

این عضو اتاق بازرگانى درباره کارنامه واردات کشور و همچنین تاکید بر افزایش تقاضا براى واردات بیان کرد: در مدت ذکر شده حدود ٢٢میلیارد دلار واردات انجام شده که مى توان گفت فاصله ارز نیمایى و آزاد جذابیت واردات را افزایش داده است.

لاهوتى ادامه داد: تا  پایان مهر ماه سال جاری ٥٦.٥ میلیارد یورو ثبت سفارش انجام شده که این به معنى واردات و یا تخصیص ارز نیست بلکه به معنى افزایش تقاضا براى واردات است.