۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

انتقاد یک عضو اتاق بازرگانی تهران از پیمان سپاری ارزی

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر: 308289
انتقاد یک عضو اتاق بازرگانی تهران  از پیمان سپاری ارزی

یک عضو اتاق بازرگانی تهران از پیمان‌سپاری ارزی به عنوان مانعی بر سر راه صادرات ایده‌آل یاد کرد و گفت: اگرچه نرخ ارز تا حدودی این امکان را فراهم کرد تا صادرات به صورت واقعی انجام شود اما همچنان مانعی به نام پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان وجود دارد.

اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار کرد: تعهد ارزی شاید برای یکسری محصولات صادراتی راحت‌تر باشد اما در حوزه خدمات فنی مهندسی کسب‌و کار‌ها را مختل می‌کند و اگرچه آقای خسروتاج و سازمان توسعه تجارت به دنبال راهکارهایی هستند که این فرآیند را تسهیل کنند اما این مشکلات همچنان مانع روند صادرات است.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق درباره مشکلات بانکی که بیش از تعهد ارزی باید مورد توجه قرار گیرد توضیح داد: در شرایط فعلی که همه صادرکنندگان با مشکل نظام بانکی برای انجام مبادلاتشان مواجه‌اند نباید از طرف داخل نیز فشار‌هایی بر آن‌ها تحمیل کنیم، انتقال ارز در نظام بانکی فعلی به راحتی امکان‌پذیر نیست و کشور مقصد بیش از 10هزار دلار اجازه خروج ارز از کشورش را نمی‌دهد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: اگرچه ایران واردات ارز به هر میزانی را آزاد کرده اما این اقدام در سایر کشور‌ها اگر از طریق سیستم بانکی انجام نشود به معنی پولشویی است و با این کار برخورد جدی می‌شود.

صالحی تصریح کرد: در گذشته نیز صادرکنندگان ارز خود را به کشور بازمی‌گرداندند و نیازی به این همه فشار نبود اما اکنون دولت با کمبود ارز مواجه شده و برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری خارجی و خروج منابع ارزی از کشور، مجبور به اعمال چنین شرایطی برای صادرکنندگان شده است.

او با بیان این که از کل مجموع صادرات، سهم صادرکنندگان بخش خصوصی حدود 20 درصد و یا معادل 10میلیارد دلار است، افزود: نمی‌توان اظهار کرد که عدم تزریق ارز این دسته از صادرکنندگان به سامانه نیما مشکل ایجاد کرده بلکه این بخش دولتی و پترویشمی‌ها و فولادی‌ها هستند که 80درصد ارز صادراتی را در اختیار دارند و  گلایه معاون اول رییس جمهور از بدعهدی صادرکنندگان و نیاوردن ارز حاصل از صادرات به کشور نیز به این دسته از صادرکنندگان است.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی درباره آینده وضعیت صادرکنندگان خاطرنشان کرد: با تصویب لایحه سی اف تی در مجلس و پیوستن ایران به اف ای تی اف به طور حتم مشکلات بانکی ما با سایر کشور‌ها حل خواهد شد و به تدریج از حجم فشار‌های موجود نیز کم می‌شود.