۰ نفر

کاهش قیمت ارز، سیگارها را از پستو بیرون کشید

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 305470
کاهش قیمت ارز، سیگارها را از پستو بیرون کشید

با توجه به تبدیل سیگار از یک کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای، کاهش قیمت ارز موجب شده محتکران محصولات دخانی به دلیل ترس از کاهش شدید قیمت ارز محصولات خود را روانه بازار کنند که این مساله کاهش قیمت سیگار را در واحدهای فروش به دنبال داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد تاج‌دار - رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی -  و در ارتباط با آخرین وضعیت قیمت محصولات دخانی از جمله سیگار و کاهش قیمت‌ها به دلیل کاهش قیمت ارز اظهار کرد: با توجه به اینکه سیگار به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و دیگر یک کالای مصرفی نیست، کاهش قیمت ارز موجب شده است تا افرادی که برای حفظ ارزش پول خود سیگار انبار کرده بودند به دلیل ترس از کاهش شدید قیمت‌ها محصولات خود را روانه بازار کنند که این مساله موجب کاهش قیمت سیگار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تبدیل از سیگار از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای در کشور به هر دلیل که شاهد کاهش قیمت ارز باشیم، بلافاصله این اتفاق در بازار سیگار هم رخ می‌دهد و قیمت‌ها پایین می‌آید.

رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به اینکه افراد غیرمرتبط، واسطه‌ها و دلالان با انبار سیگار و احتکار آن به عنوان یک کالای مصرفی سعی در کسب سود و درآمد مناسب دارند، گفت: کاهش قیمت ارز موجب شد تا سیگارها از انبارها و پستوها بیرون بیاید و علت آن ترس ناشی از کاهش شدید قیمت ارز در روزهای آتی است.

تاج‌دار همچنین درمورد نبود نظارت کافی بر شبکه توزیع سیگار و فروش محصولات با برند مختلف و با ارقامی متفاوت از یکدیگر در واحدهای فروش بیان کرد: همان نظارتی که در مورد سایر کالاها و محصولات در کشور وجود دارد در بخش سیگار نیز مطرح است اما علت اصلی نبود نظارت کافی در جهت عرضه سیگار این است که بخشی از حاکمیت به این مساله باور دارد که گران شدن محصولات دخانی می‌تواند میزان مصرف را کاهش دهد اما نکته حائز اهمیت در این بخش سودی است که دلالان و واسطه‌ها به جیب می‌زنند و سود حاصل از گران فروشی سیگار یا گران شدن قیمت‌ها به جیب تولیدکننده نمی‌رسد.

رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی ادامه داد: به طور حتم اگر سیگار گران شود و نتیجه آن کاهش قیمت‌ها باشد، تولیدکنندگان خوشحال هستند اما متاسفانه سود حاصل از گران شدن یا گران فروشی سیگار به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود و در این بخش تولیدکنندگان بهره‌ای از مابه‌التفاوت قیمت‌های ایجاد شده نمی‌برند. در عین حال مساله دیگری که در سطح عرضه به وجود می‌آید این است که با افزایش قیمت سیگار، سیگارهای قاچاق در شبکه توزیع جایگزین می‌شود که از لحاظ کیفی سلامت مصرف کنندگان را نیز به خطر می‌اندازد.

گفتنی است، چندی پیش رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در گفت‌وگو با ایسنا از ورود پول‌های سرگردان به خرید سیگار توسط افراد غیرمرتبط خبر داده و اعلام کرده بود که سیگارهای خریداری شده به پستوها و انبارها منتقل شدند و شاهد التهاب و گرانی در بازار محصولات دخانی هستیم.