۰ نفر

دود احتکار خانگی به چشم مصرف‌کنندگان

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۳۳
کد خبر: 303824
دود احتکار خانگی به چشم مصرف‌کنندگان

خرید بیش از حد نیاز مردم از ترس گران و نایاب‌ شدن کالاها به عنوان پدیده احتکار خانگی، این روزها باعث بر هم خوردن تعادل بازار و افزایش روز افزون قیمت بسیاری از کالاها شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هر روز خبرهایی از سوی مراجع نظارتی مبنی‌ بر کشف انبار کالاهای احتکار شده به گوش می ‌رسد و در کنار آن، برخی مردم نیز در مقیاسی کوچک ‌تر، از ترس گران‌ تر شدن کالاها و نایاب شدن آن، اقدام به خرید و انبار کردن کالا در خانه‌ ها می ‌کنند.
کارشناسان معتقدند، در این میان برخی تولیدکنندگان هم بیکار ننشستند و زمانی که عطش مردم برای خرید را دیدند، با هدف کسب سود بیشتر در آینده، توزیع برخی کالاها را محدود کردند.
صاحب نظران می گویند، محدودیت توزیع سبب شد نگرانی جامعه بیش از پیش شود و این رویه در برخی محصولات مانند پوشک بچه، لوازم خانگی، دستمال کاغذی و گوشت قرمز که رشد قیمت ‌های عجیبی را به ثبت رسانده بود، بیشتر شد و موج جدیدی از خریدهای خانگی را به ‌دنبال داشت تا آنجا که برخی روزها، افراد با قفسه ‌های خالی این محصولات در فروشگاه‌ ها رو به ‌رو می ‌شدند اما به ‌تدریج تب و تاب این خرید نیز تا حد زیادی فروکش کرد. 
با این حال، رفتار مصرف‌کنندگان از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد این نوسان ممکن است ادامه‌ دار باشد و دوباره تکرار شود، هر چند این رفتار، بیش از همه خود مصرف کنندگان را متضرر می کند.

** احتکار کالا از واحد صنفی به منازل کشیده شده است
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان در نشست ستاد تنظیم بازار این استان گفت: اکنون تب احتکار کالا در واحدهای صنفی با نظارت و پیگیری های انجام شده از سوی مراجع مختلف قضایی، صنفی و انتظامی تا حد زیادی در استان سمنان فروکش کرده است.
مریم عرب افزود: اکنون با واژه جدید در نظریه اقتصادی کشور، به عنوان احتکار خانگی مواجه هستیم و مردم بیش از حد نیاز در فروشگاه ها خرید می کنند.
وی خاطر نشان کرد: این امر در کوتاه مدت علاوه بر سودجویی از سوی برخی دلالان در ایجاد محدودیت برای عرضه کالا در بازار زمینه افزایش قیمت محصولات را به همراه دارد.
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان تصریح کرد: مردم با رفتار اشتباه خود از دلایل مهم برای افزایش قیمت محصولات هستند که باید آحاد جامعه با درک شرایط روز از ادامه این کار اجتناب کنند.
وی تصریح کرد: برخی از کارخانه ها قیمت برخی اقلام را برای فروش در بازار درج نمی کنند که این اقدام خلاف قانون است و در چند روز گذشته یک واحد صنفی فروشنده رب گوجه فرنگی به دلیل درج نشدن قیمت بر روی محصولات بیش از 120 میلیون ریال جریمه شده است.

**احتکار خانگی در بازار تشنج ایجاد می کند
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان نیز گفت: مردم با خرید و ذخیره بیش از حد نیاز کالا در نابسامانی و افزایش روز افزون اجناس در بازار نقش دارند.
حشمت الله عسگری افزود: افزایش برخی اقلام در بازار تنها به دلیل نوسان های قیمت ارز و احتکار کالا از سوی واحدهای تولیدی و صنفی نیست بلکه مردم با خرید بیش از حد نیاز و احتکار خانگی در نابسامانی و تشنج در بازار نقش دارند.
وی خاطر نشان کرد: شرایط روانی افزایش قیمت کالا در بازار، از نوع درک مردم در نحوه خرید و فروش محصولات تاثیر می پذیرد و باید آحاد جامعه در خرید انبوه کالاهایی که در بازار به فراوانی موجود است، اجتناب کنند.

** در تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان تصریح کرد: اکنون به میزان کافی محصولات ضروری سبد غذایی خانوارها در بازار موجود است و از شهروندان می خواهیم با در نظر گرفتن میزان روزانه کالا، تقاضاهای غیرمعمول نداشته باشند.
عرب گفت: برای رفع مشکلات افزایش قیمت کالا در بازار در کنار نوسان های قیمت ارز و تحریم ها، هجوم مردم به فروشگاه ها هم تاثیر گذار است و باید با اتخاذ تدابیر راهبردی از این شرایط سخت عبور کرد.
وی گفت: در تامین روغن و شکر در بازار در چند روز گذشته با مشکلاتی روبه رو بودیم که اکنون با اتخاذ تدابیر راهبردی درصد تامین این محصولات با قیمت های مصوب دولتی هستیم.

** نظارت در نحوه توزیع کالا تشدید شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری سمنان گفت: تحریم علاوه بر اینکه زمینه بسیاری از مشکلات در بخش تولید و عرضه کالا را در کشور به وجود آورده است اما در تنگناها می توان، با خود اتکایی در بخش های مختلف اقتصادی گام های اساسی برداشت.
حشمت الله عسگری تصریح کرد: اکنون در زنجیره تولید کالا در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم که با روی خوش نشان دادن به تحریم ها و توجه به توان داخلی می توان از این شرایط حساس به سلامت عبور کرد.
وی گفت: دولت برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه برنامه دارد و توزیع سبد کالا غذایی از جمله اقدام ها در هفته های آینده برای رفع مشکلات معیشتی اقشار کمتر برخوردار جامعه است.
عسگری ادامه داد: نظارت در نحوه توزیع کالا و قیمت گذاری ها باید برای ایجاد ثبات در بازارعرضه و تقاضا در استان سمنان از سوی نهادهای مربوط تشدید شود و با هم افزایی و همکاری مردم و مسوولان می توان در کنترل قیمت ها گام برداشت.
معاون استاندار سمنان خاطر نشان کرد: باید نظارت ها برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در اولویت کاری نهادهای اجرایی مرتبط قرار گیرد و واحدهای صنفی به قیمت های مصوب در جلسه ستاد تنظیم بازار استان پای بند باشند.

** وضعیت موجودی انبار پشتیبانی سمنان مطلوب است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان نیز در نشست تنظیم بازار این استان گفت: اکنون بیش از 71 تُن گوشت منجمد قرمز، 550 تُن گوشت منجمد مرغ، 2 هزار و 200 تُن ذرت، 700 تُن جو و 2 هزار تُن کنجاله سویا در این استان موجود است.
سید حسن میرعماد با بیان اینکه در بیشتر واحدهای صنفی برنج ایرانی و خارجی موجود است، گفت: مدیریت ذخیره و روند تقاضا در فروشگاه ها با نظارت دقیق و حساب شده از سوی بازرسان انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: وضعیت موجودی انبار پشتیبانی سمنان مطلوب است و مشکلی در بحث تامین کالاهای اساسی مردم به هیچ عنوان وجود ندارد.
میرعماد تصریح کرد: در فروشگاه ها تمامی اقلام حبوبات موجود است و به نسبت ماه های گذشته از نظر کمیت مشکلی در تامین این کالا وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان تصریح کرد: قیمت مصوب 480 هزار ریالی برای هر کیلوگرم گوشت قرمز گرم گوساله در ستاد تنظیم بازار استان سمنان مصوب شد که به دلایل مختلف فروش گوشت با این قیمت عملیاتی نشد و در این نشست مقرر شد قیمت یک کیلوگرم گوشت به 540 هزار ریال افزایش یابد.
در این نشست بر تشدید کنترل و نظارت های بازرسان بر بازار تاکید و در زمینه درج قیمت ها نظارت و برخورد با متخلفان تدابیری اتخاذ شد. 
به باور کارشناسان، جدای از این که مبنای مردم برای خریدهای بیش از نیاز تا چه حد مبتنی‌ بر نیاز واقعی باشد، بیشتر نشان از افزایش خطرپذیری آینده در نگاه مردم دارد و هرچقدر این رویکرد افزایش می یابد، مردم سعی می‌کنند خودشان را مصون کنند.
به اعتقاد صاحب نظران، به نظر می رسد نگاه تک ‌بُعدی به احتکار گرهی از مشکلات اقتصاد باز نمی ‌کند و حتی می‌تواند به‌ واسطه ایجاد مقاومت از سوی مصرف‌کننده و تولید‌کننده، ابعاد مشکل را وسیع‌تر کند. 
با این حال، رویه خرید بیش از حد نیاز به زیان خود مردم است و باید با آگاهی دادن به مردم و اطمینان بخشی درخصوص وجود کالاها نگرانی ها را برطرف کرد.