۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ماجرای دخالت یک نماینده در بازار پوشک

۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۳
کد خبر: 302598
ماجرای دخالت یک نماینده در بازار پوشک

چند روز پیش فیلمی در فضای مجازی از سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان منتشر و دست به دست شد که در آن وی از یک واحد تولیدی در استان زنجان صحبت می‌کند که با حمایت یکی از نمایندگان مجلس، تمام بازار را در اختیار گرفته است. آنطور که سخنران عنوان می‌کند این واحد تولیدی پوشک و دستمال کاغذی که باید طبق قانون 25 درصد بازار را در اختیار می‌گرفته، با حمایت نماینده ابهر و خرمدره تمام بازار را تصاحب کرده و به حدی از رانت دولتی استفاده کرده که بقیه واحدهای تولیدی در حال جمع شدن هستند و برخی هم به دلیل اقدامات این شرکت، زمین خورده‌اند.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ اما محمد عزیزی نماینده مورد نظر علیرضا پناهیان عنوان می‌کند که تصاحب بازار توسط این واحد تولیدی ربطی به وی ندارد و محصولات این شرکت به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب و تبلیغات خوب، موفق به جلب اقبال مردم شده است. به گفته عزیزی، نامه نگاری وی با وزیر صنعت در مورد ترخیص مواد اولیه این واحد تولیدی هم در راستای انجام وظیفه نمایندگی و جلوگیری از بیکاری افراد شاغل در این واحد بوده است.

در همین رابطه نماینده ابهر و خرم دره در مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین می‌گوید: منظور حجت الاسلام پناهیان در این سخنرانی شرکت پارس حیات است که حدود 10 سال پیش در شهرستان ابهر آغاز به کار کرد و در زمینه تولید پوشک، تیشو و دستمال کاغذی فعالیت می‌کند و توانسته سهم خوبی را از بازار بگیرد.

وی در ادامه می‌افزاید: ایشان در سخنرانی شان اشاره می‌کنند که این واحد تولیدی با حمایت بنده این سهم از بازار را گرفته و سوال من این است که یک نماینده چقدر می‌تواند سهم از بازار بگیرد؟ مگر من اسلحه روی سر مردم گذاشته ام تا محصولات این شرکت را خریداری کنند؟

عزیزی با بیان اینکه این شرکت حدود پنج شش سال است که سهم عمده ای از بازار را در اختیار گرفته است، می‌گوید: بنده دو سال است که نماینده شده ام و پیش از نماینده شدن هم در شهرداری منطقه 16 فعال بودم و چطور در زمانی که نماینده نبودم می‌توانستم حمایتی از این واحد تولیدی داشته باشم؟ بنابراین حتما محصولات این شرکت کیفیت و قیمت مناسبی دارد، رقابت پذیر است و در عین حال تبلیغات خوبی انجام داده و در اختیار گرفتن بازار هم به این عوامل بستگی دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار می‌دارد: مضمون نامه ای هم که به وزیر صنعت نوشتم این بود که اگر مواد اولیه این شرکت از گمرک آزاد نشود، منجر به بیکاری مستقیم یک هزار و 200 نفر و حداقل 6 هزار نفر به صورت غیر مستقیم خواهد شد وتصور نمی کنم که این خلاف قانون باشد.

عزیزی با تاکید بر اینکه در راستای انجام وظایف نمایندگی پیگیر مشکلات شرکت پارس حیات بوده است، عنوان می‌کند: یکی از وظایف اصلی هر نماینده ای این است که مشکلات صنایع و کارخانه ها را پیگیری کند تا مانع از توقف تولید و بیکاری عده ای شود.

وی درباره موضوع رانت هم می‌گوید: من به عنوان نماینده مجلس تشخیص دهنده رانت نیستم و اگر رانتی وجود دارد باید با آن برخورد شود و محاکم قضایی باید این موضوع را بررسی کنند.

عزیزی با اشاره به بازرسی های انجام شده از این شرکت اظهار می‌دارد: طبق استعلام از مراجع ذیربط احتکار کالا از سوی این شرکت مشاهده یا گزارش نشده است.

در همین رابطه ناصر فغفوری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: چندی پیش این واحد تولیدی با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه برای تولید محصولات تیشو مواجه شد که با مساعدت هایی که صورت گرفت، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این واحد تامین شد.

فغفوری با بیان اینکه دپوی محصولات این شرکت بیشتر از میزان منطقی نیست، اظهار می‌دارد: تاکنون مشکل خاصی از این شرکت ندیده ایم و حتی بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته در حوزه امور مالیاتی، جزو شرکت های کاملا شفاف است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان محصولاتی هم که این شرکت تولید می‌کند، در راستای تامین نیاز کشور است و اگر چنین واحدهایی احداث نشده بود، در حال حاضر و با توجه به شرایطی که پیش آمده برای تامین تیشو که مواد اولیه تولید دستمال کاغذی است، با مشکلات اساسی مواجه بودیم.