۰ نفر

رصد قاچاق از کف بازار

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۱۱
کد خبر: 301324
رصد قاچاق از کف بازار

رصد کالاهای قاچاق از کف بازار اتفاقی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار خود قرار داده است و بدین جهت طی هفته‌های اخیر به اکثر اصناف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر بخش‌ها نامه‌هایی ارسال شده است تا تعداد مشتری، میزان فروش به شکل کلی، تفکیک گروه‌های عمده کالایی و ارزش آنها به صورت شفاف به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شود.

 تا چند سال پیش یکی از حوزه‌هایی که رکورددار رشد بود، عدد قاچاق کالا بود. به گونه‌ای که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم میزان قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار هم فراتر رفته بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طی سال‌های اخیر با کنترل مرزها و عرضه‌های صورت گرفته، میزان قاچاق کالا به حدود 12 میلیارد دلار رسیده است. هرچند که به جهت ارزشی 13 میلیارد دلار کاهش ثبت شده است اما این عدد در مقایسه با کشورهایی که اقتصادی در حد و اندازه ایران دارند، بسیار زیاد است. البته اکنون به خاطر تحریم و جلوگیری از خروج ارز، مراکز عرضه و مرزها با جدیت بیشتری رصد می‌شود.

تولیدکنندگان در دو جبهه می‌جنگند

ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی  می‌گوید: ورود کالای قاچاق به کشور می‌تواند اقتصاد یک کشور را زمینگیر کند. از این‌رو در تمام کشورها قاچاق پدیده شوم محسوب می‌شود که اگر کنترل نشود بازرگانی و صنعت یک کشور را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و از طرفی می‌تواند ذائقه مردم را به سمتی هدایت کند که آن محصول قابلیت تولید در کشور ندارد.

وی ادامه داد: زمانی که میزان قاچاق در کشور کاهش پیدا می‌کند این امر علامت خوبی برای اقتصاد است. تولیدکنندگان برای حضور خود در اقتصاد باید با دو جبهه مبارزه کنند. نخست، کالاهای وارداتی است که به خاطر پایین بودن هزینه تولید در خارج از کشور می‌تواند به صنعت صدمه وارد کند. دوم، جبهه‌ای که می‌تواند به تولید آسیب وارد کند، کالاهای قاچاق است که بدون پرداخت عوارض گمرکی و با قیمت‌های بسیار کمتر وارد کشور می‌شود.

رزاقی با بیان اینکه ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد و اگر اجازه دهد ارز براحتی از کشور خارج شود، همه متضرر خواهند شد، تأکید کرد: جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق باید یکی از اولویت‌های اقتصادی شود تا ارز بی‌جهت خارج نشود.

24 شهریور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه‌ای با قید آنی به 8 فروشگاه زنجیره‌ای شامل شهروند، رفاه، شاهد، اتکا، افق کوروش، هایپراستار، هایپرمی و جانبو از آنها خواسته است آمار دقیقی از تعداد مشتری، میزان فروش به شکل کلی، تفکیک گروه‌های عمده کالایی و ارزش به این ستاد ارائه دهند.

در این نامه معاون پیشگیری و کاهش تقاضا ستاد مبارزه با قاچاق کالا تأکید کرده است این آمار باید در بازه زمانی ابتدای سال‌جاری تا روز ارسال این نامه یعنی 24 شهریورماه و مدت مقایسه‌ای سال گذشته آن فروشگاه به همراه گزارش تحلیلی، پیش‌بینی و پیشنهاد، حداکثر ظرف 24 ساعت در اختیار ستاد قرار بگیرد.

طرحی برای مقابله با قاچاق

عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری و کاهش تقاضا ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره این نامه که رسانه‌ای شده است، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای آنکه بتواند جلو عرضه و فروش کالاهای قاچاق را بگیرد و در این راستا تمهیدات لازم را بیندیشد همواره از اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که حجم قابل توجهی کالا در آن جا به جا می‌شود می‌خواهد میزان فروششان به صورت کلی اعلام شود.

وی با بیان اینکه با مقایسه کالاها و میزان فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اصناف می‌توان به اطلاعات خوبی در جهت کنترل کالاهای قاچاق دست یافت، متذکر شد: ما به جهت کنترل کالاهای اساسی و میزان آن هیچ نوعی دخالتی نداریم و وزارت صنعت چنین موضوعاتی را دنبال می‌کند. اما برای کنترل قاچاق و جلوگیری از عرضه آن باید سطح عرضه مورد رصد قرار گیرد و در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند اطلاعات دقیقی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه کنند.

معاون پیشگیری و کاهش تقاضا ستاد مبارزه با قاچاق کالا خاطرنشان کرد: به غیر از کالاها و مواد غذایی از سایر بخش‌ها چون پوشک بچه، لباس و... هم خواسته‌ایم اطلاعات فروش خودشان را عرضه کنند تا ستاد قاچاق کالا مسیر عرضه را دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کالاهای قاچاق از قبل از مرز و تا زمان عرضه باید مورد پیگیری قرار گیرد، گفت: با اطلاعات آماری دقیق می‌توانیم در کنترل کالاهای قاچاق و جلوگیری از ورود آنها اقدام کنیم.

معاون پیشگیری و کاهش تقاضا ستاد مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: پیگیری‌های ستاد قاچاق کالا در مورد تعداد مشتری، میزان فروش به شکل کلی، تفکیک گروه‌های عمده کالایی و ارزش آنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارتباطی با موضوع تنظیم بازار ندارد و تنها هدف ما کاهش قاچاق کالاست که خوشبختانه به حدود 12 میلیارد دلار رسیده است و تمام سعی ما برای کاهش این عدد است. وی تأکید کرد: با تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارسال می‌کنند، می‌توان در کنترل کالاهای قاچاق عملکرد بهتری داشت.