۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

تصمیمات یک شبه وزارت صمت به تولید مرغ رسید/ خطر افزایش قیمت و کاهش تولید مرغ!

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 301095
تصمیمات یک شبه وزارت صمت به تولید مرغ رسید/ خطر افزایش قیمت و کاهش تولید مرغ!

دیروز سریال ادامه دار اعلام ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به مرغ زنده و گوشت مرغ رسید. تصمیم به ممنوعیت صادرات مرغ زنده و گوشت مرغ که مانند بسیاری از تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره محصولات کشاورزی یک شبه گرفته شد، مورد انتقاد شدید کارشناسان این حوزه قرار گرفته است. آن ها معتقدند هر چند نیت تصمیم خیر و با هدف کاهش التهاب بازار است اما، نتایج آن در بلند مدت برای صنعت بزرگ پرورش مرغ گوشتی کشور و بازار مخرب خواهد بود.

 اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی ، به اعتقاد کارشناسان تصمیمات یک شبه ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی وزارت صمت برای کنترل بازار باعث عقب کشیدن موج افزایش قیمت می شود اما، این موج با شدت و قدرت بیشتر باز خواهد کشت.

در صنعت پرورش مرغ گوشتی کشور 42 میلیارد تومان سرمایه گذاری ثابت انجام شده و سرمایه در گردش این صنعت بیش از 20 هزار میلیارد تومان در سال است. این صنعت با ظرفیت تولید 3 میلیون تن  گوشت مرغ ، توان صادرات سالیانه 1 میلیون تن  گوشت مرغ را دارد که با نظر گرفتن قیمت 2 دلار برای هر کیلوگرم مرغ در بازار جهانی در صورت حمایت، بیش از 2 ملیارد دلار ارز آوری برای کشور به همراه  خواهد داشت. اما، عدم عمل به قوانین بالا دستی که آگاهانه و دوراندیشانه توسط ارکان نظام تدوین، تصویب و ابلاغ شده است و بلاموضوع کردن اهداف قانون گذار با تصمیمات خلق الساعه سنوات اخیر و اصرارغیرکارشناسی بر تداوم آن از جمله ممنوعیت صادراتی که دیروز وزارت صمت اعلام کرد، شرایط این صنعت را به سمتی سوق داده است که هم اکنون شاهد هدر رفت بیش از 30 درصد سرمایه ثابت با نیمه فعال و غیر فعال شدن واحدهای مرغداری در این صنعت باشیم.

برومند چهار آیین، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور، یکی از منتقدان ممنوعیت صادرات مرغ است.

وی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با اشاره به ظرفیت صنعت مرغ گوشتی تاکید می کند که ما در هرشرایطی برای استمرار تولید کمی و کیفی و حفظ بازارهای هدف باید بخشی از تولید را صادر کنیم تا از ادامه آسیب به صنعت جلوگیری شود.

چهارآیین با بیان اینکه میزان تولید صنعت مرغ گوشتی مازاد بر نیاز کشور است، گفت: آسیب ناشی از مازاد تولید و انباشت یک محصول می تواند برای یک صنعت بسیار مخرب باشد و استمرار تولید را با مخاطره جدی روبرو کرده وبه چالش بکشد.

وی تصمیمات یک شبه وزارت صمت را نشان از عدم اشراف  این وزراتخانه به زوایا ، اطلاعات تخصصی و مولفه های مهم استمرار  تولید  در این صنعت و ناهماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارتخانه تخصصی و متولی تولید دانست.

به گفته چهار آیین؛ دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ افزایش قیمت نهاده ها است  و ارتباطی با کاهش عرضه ندارد، بنابراین ممنوعیت صادرات تنها مسکن موقت برای کاهش قیمت مرغ در بازار خواهد بود، ضمن اینکه نتایج منفی آن در بلند مدت با برگشت موج افزایش نامعقول و غیر منطقی قیمت، خود را نشان خواهد داد و فشار مضاعفی را متوجه  مصرف کنندگان بویژه دهک های پائینی جامعه خواهد کرد.

وی توضیح داد که ممنوعیت صادرات  همراه با سرکوب قیمت می تواند فشار بر صنعتی که در آن مازاد تولید وجود دارد را به مرور افزایش دهد و با غیر واقعی شدن قیمت ها، تولید کنندگان به رغم میل باطنی به اجبار از خط تولید خارج شوند. پیامد زیانبار خروج اجباری و ناخواسته تولیدکننده از خط تولید، کاهش عرضه  و گرانی  این کالای اساسی با شدت زیاد است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور عدم موفقیت صنعت مرغداری و افت خیز های آن را متوجه عدم رعایت قوانین بالا دستی و تصمیات یک شبه عنوان کرد.

چهارآیین تاکید کرد: قوانین بالا دستی دولت را مکلف می کند نه به اختیار بلکه به اجبار حمایت های خود را از تولید بر ندارد. احکام دائمی برنامه ششم توسعه از جمله تبصره بند پ ماده 33 به روشنی بیان می کند که دولت باید با پرداخت تفاوت قیمت بازار داخل و بازار هدف به صادرات محصولات کشاورزی مشوق های صادراتی تخصیص بدهد و از این طریق تولید را حمایت کند.

وی با انتقاد از رفتار تبعیض آمیز وزارت صمت با حلقه های مختلف مرتبط با تولید گوشت مرغ، گفت: اگر بهانه وزارت صمت برای ممنوعیت صادرات مرغ نهاده های دامی است که با ارز دولتی تامین و وارد می شود، جای این سوال باقی می ماند که چرا این امر در مورد دان صنعتی اعمال نشده و صادرات خوراک دام که با نهاده دولتی تولید شده است همچنان ادامه دارد؟

چهارآیین رفتار یک بام و دو هوای وزرات صمت را قابل نقد و غیر متعارف دانست.

به گفته وی؛ پس از تلاش فراوان به تازگی تفاهم نامه ای بین اتحادیه سراسری و اتحادیه ملی ایران و افغانستان برای صادرات سالیانه  200 هزار تن گوشت مرغ  امضاء  شده بود و مقدمات تدوین و تقریر قرارداد الزام آور دو طرفه نیز مهیا و مقرر گردیده بود که در مورخ 25 شهریور 97 این  قرارداد به امضای طرفین برسد اما، با تصمیم یک شبه ممنوعیت صادرات گوشت مرغ ابلاغ شده توسط وزارت صمت فرصت ایجاد شده به تهدیدی پرحاشیه تبدیل و زیان آن متوجه صنعت شده است.

چهار آیین اظهار کرد: هر بار بدون اطلاع  و مشورت  با فعالان صنعت پرورش مرغ گوشتی و تشکل های ملی، متاسفانه به صورت خلق الساعه تصمیماتی غیر کارشناسی بدون اینکه نتایج  زیان بار  وبلند مدت آن بر آینده صنعت بررسی گردد اتخاذ و ابلاغ می شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور، نتایج عدم عمل به قوانین بالا دستی و تصمیمات یک شبه برای یک صنعت را تهدیدی جدی برای ویران کردن زیر ساخت های تولید، خسارات جبران ناپذیر و کاهش توان تولید برشمرد.

چهارآیین در پایان گفت:  قلم وزیر محترم صمت به کلنگی برای تخریب بنیان های تولید تبدیل شده است و تولید کنندگان از وزیرمحترم صمت انتظار تجدید نظر اساسی و تغییر رویکرد مبتنی بر حمایت از تولید کالای داخلی را دارند.

وی هشدار داد در صورت عدم تجدید نظر اساسی در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری در باره این صنعت و بدون مشارکت اتحادیه سراسری در آینده باید منتظر کاهش معنی دار عرضه گوشت مرغ و افزایش انفجاری قیمت ان بود.