۰ نفر

برگزاری جلسه سه‌جانبه هماهنگی موافقت‌نامه چابهار

۲۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۲۲
کد خبر: 300470
برگزاری جلسه سه‌جانبه هماهنگی موافقت‌نامه چابهار

جلسه مشترک هماهنگی اجرایی‌کردن توافقنامه ایران، هندوستان و افغانستان (موافقتنامه چابهار) با حضور معاونان وزرای امورخارجه سه کشور ایران، هند و افغانستان در کابل برگزار شد.

‌به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان  سیستان  و  بلوچستان  در جلسه مشترک هماهنگی اجرایی‌کردن توافقنامه ایران، هندوستان و افغانستان (موافقتنامه چابهار) بیان کرد: بندر شهید بهشتی چابهار موقعیت و جایگاه منحصر به فردی در کریدورهای بین المللی حمل و نقل و ترانزیت کالا دارد.

‌بهروز آقایی‌ افزود: هزینه‌های حمل و نقل به عنوان عامل تعیین کننده در قیمت نهایی کالا است که در تصمیم  صاحبان کالا درانتخاب کریدور و مسیر عبور کالا نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی با تأکید بر اینکه ‌بندر چابهار  در موقعیتی است که می تواند هزینه های حمل و نقل را برای صاحبان کالا کاهش دهد، اضافه کرد: بندر چابهار مسیر دسترسی امن افغانستان به آب های آزاد با کمترین هزینه و کوتاهترین فاصله‌ است و هدف نهایی موافقتنامه چابهار «ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان از طریق این بندر» در راستای اجرایی‌کردن این موافقتنامه خواهد بود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت:  امکان سرمایه‌گذاری تجار افغان در زمینه ترانزیت سنگ‌آهن  و  تولید محصولات زنجیره فولاد، ساخت سیلو و انبار نگهداری غلات، احداث کارخانه‌های آرد، تصفیه شکر، ترانزیت سوخت و گاز مایع و ایجاد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی در چابهار فراهم است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان‌ حذف روادید رانندگان ناوگان حمل و نقل زمینی، یکسان‌سازی اسناد حمل و نقل، بیمه و امور ارزی سه کشور و ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین سه کشور را به عنوان پیشنهادات کاربردی تسهیل  ترانزیت و رون  اقتصادی  کشور و منطقه در راستای اجرایی‌سازی موافقتنامه چابهار برشمرد.