۰ نفر

رییس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و بازرگانى تهران:

رسوب 2.5میلیون تن کالاى اساسى در گمرک/ سامانه نیما مثل بازى مار پله شده است/ درآمد روزانه 900هزار تومانی با قاچاق سوخت

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۹
کد خبر: 299548
رسوب 2.5میلیون تن کالاى اساسى در گمرک/ سامانه نیما مثل بازى مار پله شده است/ درآمد روزانه 900هزار تومانی با قاچاق سوخت

رییس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى تهران با اشاره به مشکلات اقتصادى کشور گفت: ١٣٩هزار کانتینر در گمرک رسوب کرده که ٢.٥ میلیون تن آن کالاى اساسى است که این اصلا وضعیت خوبى نیست.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانى؛ مسعود خوانسارى در چهل و دومین نشست هیات نمایندگان با اشاره به این که از ٢١ فروردین تا ٢١ مردا بیش از ٣٣بخشنامه صادر شده است، اظهار کرد: این تعداد بخشنامه باعث شد تمامى فعالان اقتصادى دچار سردرگمى و عدم قطعیت شوند.

وى ادامه داد: هفته گذشته بیش از ٢٠٠ نفر از فعالان اقتصادى مدتى در خیابان مقابل اتاق تهران تجمع کرده بودند که عمدتا اعتراض آن ها مربوط به بند ٥بخشنامه ١٦مرداد ماه بود.

خوانسارى تصریح کرد: این نا حقى است که فروردین اعلام کردند ارز به اندازه کافى وجود دارد و ارز دولتى دادند اما الان طلب مابه التفاوت مى کنند همچنین پرداخت مابه التفاوت با توجه به نقدینگى موجود کار درستى نیست.

وى با تاکید بر این که تعدادى از اقلام موجود در گمرک سال گذشته ثببت سفارش شده اند، گفت: ١٣٩هزار کانتینر در گمرک رسوب کرده که ٢.٥ میلیون تن آن کالاى اساسى است.

خوانسارى با بیان این که تحریم هاى داخلى نسبت به تحریم هاى آمریکا بیشتر شده است، افزود: سامانه نیما مثل بازى راه پله شده که طی کردن مراحل آن حدود دو ماه طول مى کشد، بنابراین اگر با همین روال پیش برویم تا چند ماه آینده، در بازار قحطى خواهیم داشت.

رییس اتاق تهران اضافه کرد: در بخش خصوصى هیچ کس جرات ندارد کالایى وارد کند چرا که همچنان بلاتکلیفند و ١٢ مسئول و ارگانى که مرتبط با این وضعیت هستند، پاسخى نمى دهند.

خوانسارى به مزیت رشد نرخ ارز در افزایش صادرات اشاره و تصریح کرد: حداقل اجازه دهید صادرات را به درستى انجام دهیم چرا که افزایش نرخ ارز فرصت خوبى براى افزایش صادرات است.

او همچنین با اشاره به افزایش قاچاق سوخت اظهار کرد: اخیرا قاچاق سوخت در کشور رواج شده که اگر هر فرد روزانه ٢٠ لیتر سوخت از مرز خارج کند هر روز ٩٠٠هزار تومان درآمد کسب مى کند.

وى در پایان گفت: از دولت و مسئولان خواستاریم به این وضعیت رسیدگى کنند.