۰ نفر

مشاور بانکی اتاق بازرگانی در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین:

بهترین جایگزین دلار در مبادلات تجاری کدام است؟/ سیستم موازی سوئیفت ایجاد کنیم

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۰۶
کد خبر: 299018
بهترین جایگزین دلار در مبادلات تجاری کدام است؟/ سیستم موازی سوئیفت ایجاد کنیم

مشاور بانکی اتاق بازرگانی با اشاره به جلسه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه درخصوص تسهیل روابط بانکی و حذف دلار از مبادلات تجاری گفت: ایجاد پیمان‌های پولی دو‌جانبه بهترین پیشنهاد برای حذف سلطه دلار از مبادلات تجاری است.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ محمدمهدی رییس‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به این که قسمت عمده مبادلات در بازار جهان بر مبنای دلار صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تا زمانی که در تحریم دلار قرار داریم بهترین راه حل، استفاده از سیستمی به غیر از سوئیفت برای انجام تراکنش‌های بانکی بین کشور‌ها است.

وی ادامه داد: سوئیف سیستم رایجی است که مبادلات از طریق آن انجام می‌شود اما بنابر وعده اتحادیه اروپا، قرار بود سیستم موازی سوئیفت ایجاد کنند که تراکنش‌های اروپا از آن طریق انجام شود؛ این راهکار مناسبی برای جلوگیری از خروج ایران از برجام بود که به دلایل نا‌مشخص صورت نگرفت.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی درباره ایجاد پیمان‎‌های پولی دو جانبه تصریح کرد: پیشنهاد بسیار خوبی است، البته این کار از سال گذشته بین ایران و ترکیه رخ داده و پیمان‌های پولی بر اساس لیر ترکیه و ریال ایران انجام می‌شود.

رییس‌زاده اضافه کرد: اگر حتی مبادلات با دلار حذف اما تراکنش‌ها از طریق کانال سوئیفت انجام شود، آمار آن به خزانه‌داری آمریکا منعکس می‌شود و این نکته‌ای است که کسی به آن توجه نمی‌کند.

او با بیان این که نشست روز گذشته روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در صورتی موفق می‌شود که علاوه بر سوئیفت، کانال دیگری بین این کشور‌ها برای انجام تراکنش‌های بانکی شکل بگیرد، گفت: اگر این موضوع محقق شود بسیار مفید خواهد بود چرا که به نوعی با این کار تحریم‌ها را دور میزنیم اما اگر پیمان‌های دوجانبه همراه با سیستم سوئیفت شکل بگیرد همچنان زیر سلطه سیستم پولی دنیا (دلار) باقی خواهیم ماند.

رییس‌زاده با بیان این که بر اساس آمار سهم مبادلات با دلار 40 درصد و سهم یورو 15 درصد است، خاطرنشان کرد: برای جایگزینی دلار در مبادلات تجاری بهترین گزینه همان تقویت پیمان‌های پولی است که البته برای این اقدام باید به تراز تجاری بین کشورها توجه کرد و طوری نباشد که یک طرف هیچ سودی از این پیمان نبرد اما با توجه به سهم 15درصدی یورو در مبادلات جهانی، بعد از دلار، یورو بهترین گزینه برای انجام مبادلات است.