۰ نفر

رئیس مجمع واردات:

دولت اجازه واردات اعتباری کالا را به تاجران بدهد

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۰۸
کد خبر: 298918
 دولت اجازه واردات اعتباری کالا را به تاجران بدهد

رئیس مجمع واردات گفت: امروز خرید اعتباری یک امر رایج در اقتصاد است و ایرانی‌ها اعتبار خوبی در کشورهای دیگر دارند ضمن آنکه این موضوع به تاجران نیز کمک می کند که با حداقل نقدینگی نیاز کشور را رفع کنند.این امر در نهایت به نفع دولت و مصرف کننده خواهد بود خصوصا در این شرایط که کشور با کمبود فیزیکی ارز مواجه است زمان بیشتری برای تهیه پول دارد و در این مدت نیز کالا وارد شده و به دست مصرف کننده رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، علی رضا مناقبی با انتقاد از روند واردات کالا و مشکلات فعالان این حوزه گفت: امروز مردم نمی‌توانند به راحتی ارز مورد نیاز خود را برای واردات گروه کالایی 2 به بعد به راحتی تهیه کنند و باید پروسه طولانی را طی کنند که نتیجه آن ایجاد رانت و امضا‌های طلایی است.

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: یکی از علت‌های اصلی احتکار کالا همین است چون دلال‌ها فهمیدند که به این راحتی نمی‌شود جنس وارد و جایگزین شود پس اگر جنس را در انبار نگه دارند و کالا در بازار کم شود ظرف مدت کوتاهی قیمت‌ها بالا می‌رود و با کمترین فعالیت می‌توانند سود چند صددرصدی کسب کنند.

وی گفت: همین عدم ترخیص کالا و مواد اولیه که بخش‌های مختلف اقتصادی درگیر آن هستند به این روند کمک کرده است امروز وارد کننده‌ای که با هزاران زحمت توانسته از این مراحل سخت عبور کند و تمام پول را پرداخت کرده پشت درب‌های بسته مانده است. در واقع واردات قانونی کالا تبدیل به یکی از سخت‌ترین کارها شده و این‌طور می‌توان گفت یک بال اقتصاد از روند عادی خود خارج شده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: سامانه نیما به ظاهر فعال است اما کمتر شخصی توانسته از آن استفاده کند. تا پیش از اجرای این بسته بیشتر کالاها با ارز آزاد وارد می‌شد و واردکننده با مراجعه به صرافی ارز مورد نیاز خود را تهیه می‌کرد و یک بازار رقابتی به وجود آمده بود که در نهایت این رقابت به نفع مصرف کننده تمام می‌شد اما امروز هیچ رقابتی وجود ندارد بلکه رقابت به بخش‌های دیگر منتقل شده است.

مناقبی با اشاره به روند واردات گفت: ابتدا باید به یکی از دفترهای 7 گانه وزارت صنعت مراجعه کرد و کارشناس مربوطه را برای واردات کالا اقناع کرد که معلوم نیست این روند چند روز طول خواهد کشید از طرف دیگر اگر کارشناس قانع نشد نمی‌توان کالا را وارد کرد که در این میان دوباره بحث امضاهای طلایی و رانت به وجود می‌آید یعنی کل تجارت یک فرد حقوقی یا حقیقی به نظر یک فرد بستگی دارد در بحث زمانی نیز می‌توان با استفاده از رابطه، کل پروسه را در یک هفته انجام داد این درحالیست که ما الان افرادی را داریم که 3 ماه است منتظر هستند.

وی اظهار داشت: بعد از آن باید ثبت سفارش و به بانک عامل معرفی شد و از آن به بعد باید در سامانه نیما یک صادر کننده را پیدا کرد که بخواهد ارز خود را بفروشد و اگر این شخص نباشد عملا وارداتی انجام نخواهد شد حتی اگر ارز از بازار آزاد تهیه شود باز هم برای واردات اجازه نخواهند داد.

وی افزود: امروز خرید اعتباری یک امر رایج در اقتصاد است و ایرانی ها اعتبار خوبی در کشورهای دیگر دارند ضمن آنکه این موضوع به تاجران نیز کمک می کند که با حداقل نقدینگی نیاز کشور را رفع کنند اما با این سیستم جدید عملا ما تاجران خود را از این امتیاز محروم کردیم و همان ابتدا باید به صورت کامل پول را پرداخت کنند ما سال گذشته 70 میلیارد دلار واردات اعم از قانونی و قاچاق داشتیم که 25 میلیارد دلار آن به صورت اعتباری بود.

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: ما پیشنهاد کردیم تاجرانی که می‌توانند به صورت اعتباری کالا وارد کنند این کار را انجام دهند و در موقع سر رسید، پرداخت ارز خودشان را با ارئه اسناد و مدارک به قیمت روز از سامانه نیما تهیه کنند این امر در نهایت به نفع دولت و مصرف کننده خواهد بود خصوصا در این شرایط که کشور با کمبود فیزیکی ارز مواجه است زمان بیشتری برای تهیه پول دارد و در این مدت نیز کالا وارد شده و به دست مصرف کننده رسیده است.