۰ نفر

تولید برای افزایش صادرات زمان می‌خواهد

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 298579
تولید برای افزایش صادرات زمان می‌خواهد

یک استاد دانشگاه با اشاره به قطع ارز یارانه‌ای توسط دولت این مساله را باعث کاهش فساد و افزایش صادرات ارزیابی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کاظم اورعی - استاد دانشگاه استرلینگ انگلیس-  با بیان این‌که اشتباه دولت در چند سال گذشته پایین‌ نگاه داشتن نرخ ارز بود، اظهار کرد: این مساله باعث شد تا فنر نرخ ارز به صورت ناگهانی از زیرپای دولت در برود، در حالی که باید این واقعی‌کردن قیمت ارز به صورت تدریجی اتفاق بیفتد.

وی با بیان این‌که کاهش ارزش پول داخلی باعث جذابیت صادرات شده است، گفت: در شرایط فعلی نرخ ارز باعث شده تا صادرات ما در حوزه‌های مختلف بیش‌تر شود، اما واقعیت این است که تولید یک سیکل چند ماهه دارد تا بتواند خودش را با افزایش صادرات تطبیق دهد.

او با ارائه مثالی درباره تاثیر نرخ ارز بر صادرات و تولیدات داخلی، اظهار کرد: تصور کنید در چند ماهه که نرخ ارز افزایش پیدا کرده است، صادرات آجر ما به افغانستان بسیار بیش‌تر شده، به‌طوری که حتی این محصول در بازار داخلی هم کمتر شد، اما در بلندمدت و در چند ماه بخش داخلی می‌تواند خود را با این شرایط تطبیق دهد و آجر بسیار بیش‌تری را تولید کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای داخلی هم باشد.

وی در ادامه به خروج برخی از کالاهای اساسی که از ارز یارانه‌ای استفاده می‌کنند هم اشاره کرد و گفت: دقیقا به همین دلیل است که تخصیص ارز دولتی می‌تواند موجب ایجاد فساد شود و منابع ملی را هدر دهد. در اینگونه موارد دولت برای جلوگیری از خروج یارانه پرداختی خود به مردم کشورش، باید یکسری از شیوه‌های پلیسی را در پیش بگیرد.