۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عرضه قطره چکانی پوشک در غیاب نهادهای ناظر/ افزایش قیمت تا 3برابر!

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۱۷
کد خبر: 297406
عرضه قطره چکانی پوشک در غیاب نهادهای ناظر/ افزایش قیمت تا 3برابر!

این روزها علاوه بر مسئله گرانی، احتکار و عرضه قطره چکانی تمام محصولات از جمله پوشک بچه و بزرگسال مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ با مراجعه و بررسی میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین به فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مغازه‌ها متوجه شدیم قیمت برخی از برند‌های پوشک بچه طی دو هفته اخیر حدود دو الی سه برابر گران شده است.

بر اساس آمار به دست آمده یکی از پرفروش‌ترین برندهای بازار پوشک در ایران "مولفیکس"، طی چند هفته گذشته حدود 70درصد کاهش عرضه داشته است. به گفته تعدادی از داروخانه‌ها، این برند پوشک اولا به تعداد خیلی محدود (حدود چهار الی پنج بسته) آن‌هم با قیمت بسته‌ای 90هزار تومان عرضه می‌شود! درحالی که همین پوشک تا دو یا سه هفته گذشته بسته‌ای 45هزار تومان بوده است.

"پنپرز" از دیگر برند‌های پوشک است که قیمت ثابتی در مغازه و یا داروخانه‌ها ندارد. در برخی داروخانه حداکثر 60هزار تومان است اما در مغازه‌ها تا 89هزار تومان هم قیمت خورده است.

در این بین رییس اتحادیه خرازی‌ها به گرانی پوشک واکنش نشان داده و گفته است: قیمت رسمی فروش پوشک بچه 55هزار تومان و قیمت خرید آن 44هزار تومان است که البته الان فکر نکنم با این قیمت‌ها جایی محاسبه شود.

این در حالی است که عباس خوشگرد، رئیس انجمن صنایع سلولزی  بهداشتی ایران در اردیبهشت سال جاری و در جریان بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، سلولزی و ماشین‌آلات وابسته گفته بود: «در برخی کالاهای سلولزی- بهداشتی چون پوشک‌ بچه حتی مازاد تولید در کشور داریم.» اما وی در حال حاضر از گرانی 50 تا 100 درصدی پوشک و مواد سلولزی به جهت عدم تخصیص ارز دولتی خبر می‌دهد. به گفته خوشگرد امروز در بازار شاهد کمبود کالا در بازار نیستیم ولی ناچار به فروش محصولات با قیمت‌های جدید هستیم.

در راستای این گزارش بسیاری از فروشگاه‌ها از جمله "فروشگاه زنجیره‌ای هفت" از عدم عرضه برخی برندها طی یک ماه اخیر خبر می‌دهد. به گفته آن‌ها پوشک برند "مای بیبی" اصلا به این فروشگاه داده نمی‌شود و وقتی علت را جویا شده‌اند، این شرکت‌ها علت عدم عرضه را پایین بودن قیمت و یا کمبود موجودی اعلام کرده‌اند.

در برخی از مغازه‌ها نیز پوشک‌های بچه خریدِ گذشته با همان نرخِ قدیم عرضه می‌شود اما بار جدید به مغازه ها نرسیده است. به گفته مغازه‌داران قیمت‌های جدید هنوز بلاتکلیف است و شرکت‌ها حتی با قیمت جدید به آن‌ها پوشک نمی‌دهند.

کمبود "ایزی لایف" دردسرساز شد!

از دیگر موارد بهداشتی که در این گرانی و احتکار بسیار دردسرساز شده، کمبود ایزی لایف (پوشک بزرگسالان) است که در این مورد کار از مشکل کمیابی گذشته چراکه قریب به اتفاق مراکز عرضه این محصول، از نایابی آن خبر می‌دهند

"علت گرانی پوشک دلار است!". این صحبت‌ اخیر عباس فصیح خوشگرد، رئیس انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران درباره علت گرانی پوشک است. اما نکته جالب توجه این است که 40-30 درصد گرانی‌ها ممکن است به نوسانات ارز مربوط باشد اما 70 درصد مابقی به تصمیمات نادرست مسئولان مرتبط است که تولیدکننده را بلاتکلیف گذاشته‌اند.

احتکار را چگونه توجیه می‌کنید؟!

اگرچه مسئولین این صنف از عدم احتکار پوشک و نوار بهداشتی خبر می‌دهند اما با پیگیری اخبار همین چندروز اخیر فرضیه عدم احتکار به‌کلی نقض می‌شود. برای مثال علی‌اکبر مختاری، مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز روز چهارشنبه از کشف یک‌میلیون پوشک‌بچه احتکاری در این استان خبر داد. به گفته او این تعداد پوشک‌بچه در 220 هزار جعبه در یک انبار نگهداری می‌شد. با بررسی‌های کارشناسی مشخص شد که صاحب آن از سال گذشته با ارز سه هزار و 800 تومانی پوشک‌بچه وارد کشور کرده است.

ابوالقاسم پالیزگیر، فرماندار ساوجبلاغ هم از کشف 208 هزار بسته پوشک‌بچه احتکار شده در بخش چهارباغ این شهرستان خبرداد. پالیزگیر، ارزش این اقلام کشف شده را بیش از 10 میلیارد تومان اعلام کرد.

مسئولان و مقامات ناظر کجایند؟