۰ نفر

گمرک افغانستان نیازمند همکاری بیشتر ایران است

۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 295680
گمرک افغانستان نیازمند همکاری بیشتر ایران است

والی فراه جمهوری اسلامی افغانستان با بیان اینکه بیش از پیش نیاز به همکاری ایران در تامین زیر ساخت های گمرک داریم ،گفت : برای جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت باید اجناس از یک مسیر وارد کشور شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ،عبدالبصیر سالنگی شنبه شب در دیدار با استاندار خراسان جنوبی در بیرجند افزود: بخش عمده ای از کالاهای مورد نیاز کشور افغانستان وارداتی است اما برخی مردم از کیفیت پایین کالاها گلایه داشته و خواستار کیفیت بهتر کالا هستند.

وی اظهار داشت: ورود برخی مواد سوختی، غذایی و کالاهای بی کیفیت یا فاقد استاندارد مشکلات فراوانی برای 2 کشور صادر کننده و وارد کننده ایجاد می کند لذا این مهم باید مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گیرد.

والی فراه افغانستان گفت: این زمینه را باید فراهم کرد تا کالاها از یک مسیر وارد این کشور شود و از باز شدن سایر مسیرها جلوگیری کرده تا مواد با کیفیت از بی کیفیت تشخیص داده شود.

وی بیان کرد: در یکی از مرزهای افغانستان به دلیل نفوذ گروه های طالبان رفت و آمد ها کم شده است لذا در مرز دیگر با مشکل کمبود آب و برق مواجه هستیم.

سالنگی ادامه داد: در این گمرک بیش از پیش نیاز به همکاری جمهوری اسلامی ایران داریم تا مانند گذشته ما را در تامین زیرساخت ها یاری کند.

وی یادآور شد: بسیار خرسندیم که در کشور جمهوری اسلامی ایران به ویژه خراسان جنوبی هستیم و بابت هماهنگی تشکیل این نشست قدردانی می کنیم.

والی فراه افغانستان با بیان اینکه 2 کشور برادر و همسایه جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از گذشته های دور تاکنون رابطه بسیار حسنه داشته اند گفت: همکاری های جمهوری اسلامی ایران از زمان مقاومت تاکنون فراموش شدنی نیست از آن زمان تاکنون نیز ایران کمک های بلاعوض زیادی نسبت به مردم افغانستان داشته است.

سالنگی افزود: در دوران مختلف از گذشته تاکنون با وجود مشکلات و جنگی که در این منطقه وجود داشت ایران همیشه با ما همراه بوده است و در مناطق ابونصر فراهی تا شهر فراه و مرز ماهیرود نیز بخشی از مشکلات حل شده است.

وی تاکید کرد: کشور افغانستان درگیر مشکلات و چالش هایی است که به یک دغدغه تبدیل شده و این کشور 40 سال است که در یک جنگ ناخواسته می سوزد.

والی فراه افغانستان اظهار امیدواری کرد؛ بین ایران و افغانستان از جمله استان خراسان جنوبی و ولایت فراه زمینه همکاری های مشترک بیشتری فراهم شود و روابط به صورت 2 طرفه ادامه یابد.

وی یادآور شد: بدون شک با برگزاری نشست های 2 طرفه می توان بسیار از مشکلات موجود را به نرمی و آسانی حل و فصل کرد.

سفر والی فراه افغانستان و هیات همراه به خراسان جنوبی با هدف تحکیم روابط اقتصادی و تجاری این استان با ولایت فراه صورت گرفته است.