۰ نفر

رئیس کل گمرک:

واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی تسهیل می‌شود

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 289073
 واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی تسهیل می‌شود

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، دستورالعمل مهمی برای تسهیل واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی به گمرکات سراسرکشور ابلاغ کرد که در چارچوب تحقق دولت الکترونیک است .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «فرود عسگری» این بخشنامه را با توجه به اولویت های گمرک و در ارتباط با منشور حقوق شهروندی و ارائه تسهیلات بیشتر به واردکنندگان صادر کرده است.

عسگری با استناد به بخشنامه ای که دستگاههای اجرایی را موظف کرده است، ساعات اداری کار خود را در 6 روز هفته تنظیم کنند، خطاب به گمرکات سراسر کشور آورده است: برای جلوگیری از وقفه در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا به ویژه کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی، گمرکات اجرایی کشور باید 6 روز هفته در محل کار خود حاضر و به خدمت رسانی مشغول باشند.

براساس اعلام رئیس کل گمرک، هرگونه تعطیلی و برقراری شیفت کاری در روزهای پنجشنبه خلاف قوانین است.

وی تاکید کرده است: مواردی که کالای واحدهای تولیدی از یک فروشنده خریداری شده و با همان مشخصات، به دفعات درباره یک ماده خاص از سوی آزمایشگاه مجاز اظهارنظر به عمل آمده و صحت مندرجات اسناد و اظهار تایید شده است، با موافقت مدیر یا معاون گمرکی گمرک ذیربط بدون ارسال مجدد آن کالا به آزمایشگاه برای تعیین ماهیت، اقدام با رعایت ضوابط و مقررات طبق سابقه بلامانع است و این بند کالاهای مشمول استاندارد اجباری را شامل نمی‌شود.

عسگری همچنین اخذ ضمانت‌نامه بانکی معتبر و ترخیص درصدی کالا برای واحدهای تولیدی را براساس بخشنامه‌های مربوطه مورد تاکید قرار داده است.

رئیس کل گمرک ایران همچنین انجام سریع تشریفات ترخیص در درب خروج، کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی و کالاهای وارداتی واحدهای تولیدی و قطعه‌سازان را ضروری دانسته و آن را در اولویت گمرکات سراسر کشور قرار داده است.

رئیس کل گمرک، پذیرش ضمانت‌های تجمیعی را که از سوی بانک عامل برای یک گمرک صادر می‌شود با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه بلامانع دانست .