۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات:

عدم عضویت در FATF مانع اصلی رابطه بانکی با دنیا

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 288839
عدم عضویت در FATF مانع اصلی رابطه بانکی با دنیا

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: اگر امروز تمام تحریم های بانکی از سوی آمریکا و اروپا لغو شود باز هم به دلیل عدم عضویت در FATF و زیرمجموعه های آن همچون پالرمو ما نمی توانیم رابطه بانکی با دنیا داشته باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، مسعود دانشمند در رابطه با حجم تجاری ایران و امارات در ماه های اخیر و تاثیرگذاری شرایط سیاست خارجی بر تجارت دو کشور گفت: با وجود تحولاتی که در این چند هفته اخیر رخ داده اما می توان گفت از ابتدای سال تاکنون تغییر خاصی در روابط اقتصادی دو کشور به وجود نیامده است و به همان روال قدیمی کارها صورت می گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: البته اگر قرار باشد اتفاقی صورت بگیرد بعد از اجرایی شدن تحریم های آمریکا است که اولین فاز آن از نیمه مردادماه آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در تمام امور تجاری همچون واردات و صادرات و ترانزیت با امارات همکاری داریم این که جایگزینی برای این کشور پیدا کنیم سخت اما شدنی است و این مقامات دولتی هستند که باید کشوری را که از همه لحاظ شبیه امارات باشد به بازرگان‌ها معرفی کنند.

وی ادامه داد: ما سالیانه 20 میلیارد دلار با امارات مراودات مالی داریم و بیشتر کالاهایی که از اروپا و آسیای جنوب شرقی خریداری می شوند ابتدا به دوبی می روند و از آنجا وارد کشور می‌شوند و تا به امروز در مورد کالاهایی که کاربرد نظامی و یا هسته ای نداشته باشند مشکلی به وجود نیامده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: ما حتی قبل از برجام نیز رابطه خود را با امارات در همین سطح داشتیم در واقع این کشور از اصلی ترین شرکای تجاری ما است .به طور خلاصه این طور می توان گفت که احتمال تاثیر گذاری تحریم ها بر روی تجارت دو کشور ضعیف است.

دانشمند در خصوص انتشار برخی اخبار در زمینه برخورد دولت امارات با تاجران ایرانی و یا بستن و اعمال محدودیت های بانکی گفت: فعالان اقتصادی باید این موضوع را بدانند که امارات متحده عربی جزو کشورهایی است که FATF را پذیرفته و طبق این قانون هر نوع مبادله ای باید شناسنامه داشته باشد و اگر شبهه ای در آن وجود داشته باشد حساب خریدار و فروشنده مسدود خواهد شد تا تحقیقات در مورد اصل معامله و مبلغ رد و بدل شده صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز تا حدودی برخی از قوانین این پروتکل اجرا می شود به طور مثال ما دیگر کمتر چک حامل داریم و باید گیرنده مشخص شود و تعیین گردد که این چک بابت چه معامله ای پرداخت شده است. مقامات امارات نیز این موضوع برایشان مهم است و اگر کسی فارغ از ملیت این قوانین را اجرا نکند این کشور با آن برخورد خواهد کرد.

وی در خصوص بررسی این نظام بانکی در مجلس شورای اسلامی گفت: فارغ از این که مقررات FATF چه چیزی است و شامل چه بحث هایی می شود کشورهای عضو سازمان ملل و همچنین این سازمان بین المللی آن را تایید کرده اند به طوری که می توان گفت 99 درصد کشورهای جهان آن را قبول کرده و در همان چارچوب با یکدیگر کار می کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: اگر ما می خواهیم عضو این نظام نباشیم باید یک سازوکار دیگری جایگزین آن کنیم که دنیا نیز آن را بپذیرد زیرا امروز نظام بانکی جهانی بر پایه این قانون فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: اگر امروز تمام تحریم های بانکی از سوی آمریکا و اروپا لغو شود باز هم به دلیل عدم عضویت در این نظام بانکی و زیرمجموعه های آن همچون پالرمو ما نمی توانیم رابطه بانکی با دنیا داشته باشیم.