۰ نفر

تجارت ۴.۵ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۵ ماه

۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 284084
 تجارت ۴.۵ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۵ ماه

مبادلات تجاری ایران و ترکیه در ۵ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴.۵۷۵ میلیارد دلار رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی رشد 3 درصدی داشته است.

مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 5 ماهه نخست سال جاری میلادی 4.575 میلیارد دلار اعلام شده است. این رقم در 5 ماهه نخست سال قبل 4.445 میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه های ژانویه تا می 2018 با کاهش 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.14 میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در ماه های ژانویه تا می سال قبل 1.286 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات ترکیه از ایران در 5 ماهه نخست امسال رشد 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. ترکیه در ماه های ژانویه تا می سال قبل 3.159 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 3.435 میلیارد دلار افزایش یافته است.

ایران نوزدهمین مقصد صادراتی و هفتمین منبع واردات ترکیه در 5 ماهه نخست 2018 شناخته شده است.

افت ارزش لیر ترکیه از جمله دلایل کاهش ارزش صادرات ترکیه به ایران در 5 ماهه نخست 2018 بوده است. افزایش قیمت نفت نیز دلیل عمده رشد ارزش واردات این کشور از ایران در این مدت بوده است.