۰ نفر

نگاهی به ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 282146
نگاهی به ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا

چند روز پیش ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا از سوی گمرک ابلاغ شد. تصمیمی که در شرایط فعلی درست به نظر می‌رسد؛ به خصوص در مورد کالاهایی که سال‌های سال است مشابه آنها در کشورمان به بهترین وجه ممکن تولید و حتی صادر می‌شود و میزان تولید مازاد بر مصرف است و بنابراین منطقی ترین اقدام آن است که از واردات آنها جلوگیری به عمل بیاید.

به عنوان مثال برای کشوری که بهترین کارخانه های چینی آلات بهداشتی را دارد، این ننگ و بسیار جای تاسف است که 400 کارگر در یکی از کارخانه ها که برند معروفی هم دارد، تعدیل و بیکار شوند و چینی آلات بهداشتی از کشور چین وارد شود.

اما در این میان کالاهایی هم هست که اگر برای واردات مشابه خارجی آنها تعرفه های بالا در نظر گرفته شود، در داخل کشور توان تولید آنها وجود دارد. اما متاسفانه از آنجا که  مشابه خارجی این کالاها با قیمت ارزان تر وارد کشور می‌شود، ما نمی توانیم آنها را تولید کنیم، چون بازار رقابت نداریم.

ولی اگر بخواهیم نگاه عمیق تری به ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم مهم ترین اثر این تصمیم آن است که به سر و سامان یافتن نابسامانی های اقتصادی کمک می‌کند، زیرا در حال حاضر بیکاری، وجود مشکلات متعدد در واحدهای تولیدی و مشکلات ارزی از چالش های عمده ای است که در کشورمان وجود دارد. این در حالی است که به دنبال واردات، بخش های تولیدی دچار مشکل می‌شوند و نمی توانند کمکی به اشتغال کنند و حتی مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند. همچنین برای انجام واردات باید ارز از کشور خارج کنیم، اما اگر این واردات در داخل کشور تولید شود، به تدریج نیازهای ارزی ما از بین می‌رود و فقط مواد اولیه وارد می‌کنیم.

در مجموع باید گفت جلوگیری از خروج ارز، اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده از مهم ترین آثار مثبت ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا است که می‌تواند برای اقتصاد کشورمان ارمغان های خوبی داشته باشد. البته مشروط بر آنکه دولت و گمرک هیچ مماشاتی بر سر این موضوع نداشته باشند و بر موضع خود ایستادگی کنند.

*عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس