۰ نفر

افزایش کارکرد اقتصادی با اتاق‌های مشترک بازرگانی

۹ تیر ۱۳۹۷، ۴:۲۵
کد خبر: 281909
افزایش کارکرد اقتصادی با اتاق‌های مشترک بازرگانی

از دیرباز ایران و ایتالیا مناسبات اقتصادی و تجاری قدرتمندی با هم داشتند. امسال نیز آمار منتشرشده نشان می‌دهد که سطح صادرات ایران به ایتالیا افزایش چشم‌گیری داشته است، طوری که مقایسه میزان صادرات به ایتالیا در دو ماه نخست امسال با مدت مشابه پارسال حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۲۴۹درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۱۵۶درصد افزایش یافته است.

 در همین راستا، ‌رایزن بازرگانی ایران در ایتالیا اعلام کرد که در دو ماه نخست امسال‌، ۱۶۳هزار و ۲۲۷ تن کالا به ارزش ۸۲میلیون و ۲۵۲هزار و ۴۴۰دلار از ایران به ایتالیا صادر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در همین زمینه، حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید: «با توجه به بافت مشترک فرهنگی که بین ایران و ایتالیا وجود دارد و نیز روابط دیرینه‌‌ای که بین مردم ایران و ایتالیا بوده است، از لحاظ اقتصادی و صنعتی نیز باید به این نکته اشاره کرد که از دیرباز ایتالیا جزو همکاران قدیمی ایران در صنایع فولاد، صنایع نساجی و معدنی بوده است. در دوره تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران صورت گرفت به جرأت می‌توان عنوان کرد ایتالیا جزو کشورهایی بود که روابط خود را با ایران حفظ کرد.»

اخیرا صادرات ایران به ایتالیا افزایش قابل توجهی یافته است. راه‌اندازی شعبه‌های اتاق‌ بازرگانی مشترک با ایتالیا در سطح کشور چه تاثیری بر بهبود روابط دارد؟

بخش مهمی از فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی ایران و سایر ملل از طریق ظرفیت‌هایی که از اتاق‌های بازرگانی مشترک تعریف می‌کنیم، دنبال می‌شود. تجارت بین‌الملل با کشورهای طرف مقابل اتاق‌های بازرگانی مشترک، باعث ایجاد روابط و مناسبات اقتصادی بین ایران و سایر کشورها می‌شود. ایران از حداکثر ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی مشترک خود با سایر کشورها استفاده می‌کند تا فعالان اقتصادی ایران را با فعالان اقتصادی کشورهای هدف مرتبط کند. با توجه به بافت مشترک فرهنگی که بین ایران و ایتالیا وجود دارد و نیز روابط دیرینه‌‌ای که بین مردم ایران و ایتالیا بوده است، از لحاظ اقتصادی و صنعتی نیز باید به این نکته اشاره کرد که از دیرباز ایتالیا جزو همکاران قدیمی ایران در صنایع فولاد، صنایع نساجی و معدنی بوده است. در دوره تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران صورت گرفت به جرأت می‌توان عنوان کرد ایتالیا جزو کشورهایی بود که روابط خود را با ایران حفظ کرد. ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی تمایل بالایی برای برقراری ارتباطات مختلف با ایران دارد. موارد ذکرشده باعث شد اتاق بازرگانی مشترک ایران-ایتالیا روابط خوب و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در زمینه واردات و صادرات داشته باشد. نتایج این روابط مناسب و پربار دولت را به این فکر وا داشت تا به توسعه اتاق بازرگانی مشترک ایران-ایتالیا در سایر نقاط ایران نیز بپردازد. برای مثال، راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی ایران ایتالیا در شهر شیراز می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه شیراز را بالفعل کند. با توجه به پیشینه فرهنگی و تاریخی شیراز و حضور بی‌نظیر توریست در این شهر، می‌توان از صنعت توریست و حضور گردشگران ایتالیایی در شیراز درآمد ارزی ایجاد کرد و به وضعیت اقتصاد و بازار شیراز شکل تازه‌ای داد.

وضعیت کالاهای صادراتی ایران به ایتالیا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های گذشته کالاهای صادراتی ایران به ایتالیا نسبت به کالاهای وارداتی ایتالیا به ایران محدود بود. در سال 95 با رایزنی‌هایی که دولت یازدهم با کشور ایتالیا انجام داد روابط اقتصادی ایران-ایتالیا را مستحکم‌تر و گسترده‌تر کرد. ایران در سال 95 در صادرات از ایتالیا پیشی گرفت. واردات ایران از ایتالیا بیشتر در زمینه‌های صنعتی بوده است. در زمینه خشکبار نیز ایران سابقه‌ای دیرینه در معاملات اقتصادی خشکبار با ایتالیا دارد. برای مثال باتوجه به اینکه ایتالیا معدن ماکارونی است یکی از شرکت‌های ایرانی توانست با رایزنی‌های مناسب و برنامه‌ریزی‌شده، ماکارونی را نیز به ایتالیا صادر کند. این ظرفیت‌ها زمانی افزایش پیدا می‌کند که اتاق‌های مشترک بازرگانی بیشتری در ایران ایجاد شود. ناگفته نماند سفارت ایتالیا در زمینه ایجاد اتاق مشترک بازرگانی بین دو کشور همکاری لازمه را به خوبی انجام داد تا ارتباطات این دو کشور گسترده‌تر شود. با ظرفیت‌سازی که در زمینه بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شد دولت یازدهم دستاوردهای خوبی را در زمینه گسترش اتاق‌های بازرگانی مشترک به دست آورد.

اتاق‌های‌ بازرگانی مشترک ایران-ایتالیا چه خدماتی را می‌توانند در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند؟

اتاق بازرگانی مشترک ایران-ایتالیا می‌تواند کارت عضویت مشترکی برای فعالان اقتصادی در شیراز صادر کند تا فعالان اقتصادی به اتاق مرکزی بازرگانی مشترک ایران ایتالیا در تهران وصل شوند. فعالان اقتصادی شیراز می‌توانند با برگزاری سمینارها و اجلاس‌های مشترک بین دو کشور روابط اقتصادی خوبی را ایجاد کنند. با توجه به توریست‌خیز بودن شیراز، می‌توان خدمات مناسبی را در این زمینه برای رونق بیشتر صنعت توریست ارائه داد. فعالان اقتصادی باید از این نقاط قوت به نفع خود به بهترین شیوه ممکن استفاده کنند. لازم به ذکر است که در هر شهرستان باید با توجه به ظرفیت‌هایی که در آن مرکز وجود دارد، به فعالیت در زمینه اقتصاد پرداخت.

برجام چه تاثیری در راه‌اندازی اتاق‌های بازرگانی مشترک بین کشور ما با سایر کشورها در پی داشت؟

موضوع برجام و استفاده از ظرفیت‌های برجام باعث ایجاد روابط بیشتری با سایر ملل شد. با تقویت اتا‌ق‌های بازگانی مشترک و روابط بین‌الملل کاری می‌توان نقش ایران و کارکرد اقتصادی آن در منطقه را پررنگ‌تر کرد. یکی از راه‌های برون رفت از رکودی که در ایران حکم‌فرماست، سروسامان دادن به اوضاع نرخ ارز در کشور است. اگر ایران بتواند صنعت گردشگری را گسترش دهد در پی آن رونق اقتصادی نیز ایجاد می‌شود. این مساله در زمینه اشتغال‌زایی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.