۰ نفر

پیشنهاد ظریف برای دور زدن تحریم‌ها؛

ظریف: وزارت امور خارجه در حوزه روابط اقتصادی نقش محدود دارد/ به اهمیت اقتصاد در قدرت ملی واقفم/ ناموفق شدن برجام به ضرر ما است

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 280643
ظریف: وزارت امور خارجه در حوزه روابط اقتصادی نقش محدود دارد/ به اهمیت اقتصاد در قدرت ملی واقفم/  ناموفق شدن برجام به ضرر ما است

وزیر امور خارجه در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان این‌که وزارت امور خارجه در حوزه روابط اقتصادی نقش محدود دارد، اظهار کرد: نا موفق شدن برجام به ضرر ما است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران بیان کرد: همواره به نقش بخش خصوصی اعتقاد داشتیم و وزارت امور خارجه در حوزه روابط اقتصادی نقش محدود دارد همچنین به اهمیت اقتصاد در قدرت ملی واقفم و دلواپسان از من ایراد گرفتند که گفتم که قدرت نظامی به تنهایی باعث پیشرفت نمی‌شود.

طریف ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و در دوره گذشته مشکلی وجود داشت به نام هزینه بدنامی کار کردن با ایران، امروز این هزینه  بدنامی را ترامپ خواهد داد.

وی درباره پیش بینی‌های افراد مبنی بر بد شدن اوضاع اقتصادی کشور در زمان تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: اگر چه خروج از برجام به ضرر ما خواهد بود اما وقتی یک مسئول و فعال اقتصادی پیش‌بینی می‌کند برحام شکست می‌خورد فقط در حد یک پیش بینی باقی نخواهد ماند و به واقعیت تبدیل می‌شود بنابراین مراقب پیش‌بینی‌هایمان باشیم.

وزیر امور خارجه کشور با تاکید بر این‌که در شرایط امروز نیاز به خیال بافی نداریم بلکه نیازمند امید هستیم، افزود: اگر بر اساس عملکرد خود نا امیدى را به دنیا ثابت کنیم نباید انتظار امید آن ها به خودمان داشته باشیم.

ظریف اضافه کرد: ما به دشواری عادت داریم، دوران دشواری را گذراندیم و جنگ را با بشکه‌ای ۸ دلار مدیریت کردیم آیا نمی توانیم کشور را با نفت ۷۵ دلار اداره کنیم آن هم در شرایطی که اروپا خرید نفت ایران را تضمین کرده است.

وی به اخبار منتشره رویترز اشاره کرد و افزود: خبرگزاری رویترز روزانه ٥٠ خبر دروغ درباره اقتصاد ایران منتشر می‌کند و یکی از کشورهای همسایه هم پول کلانی را در رسانه‌های دنیا خرج می کند که اعلام کند همه شرکت‌ها در حال خروج از ایران هستند.

وزیر امور خارجه کشور هدف استراتژیک آمریکا را خروج ایران از برجام دانست و خاطرنشان کرد: البته این بدان معنا نیست که به هیچ وجه از برجام خارج نمی‌شویم.

ظریف ادامه داد: زمانی دیپلماسی قایق‌های توپساز قدرت یک کشور را تعیین می‌کرد که این رفتار مربوط به قرن ۱۸ میلادی است اما از ابتدای قرن بیستم این قدرت اقتصادی است که در دنیا حرف اول را می‌زند. از همان زمان دیگر دیپلمات‌ها فقط نماینده بخش سیاسی نبودند بلکه در حوزه اقتصادی نیز فعالیت می‌کردند.

او همچنین با بیان این‌که قدرت‌ها دیگر براساس برد تانک و موشک سنجیده نمی‌شوند بلکه برد کلام و قدرت مهم است، تصریح کرد: در تحریم‌های گذشته یکی از عواملی که باعث کار نکردن با ایران بود عامل بدنامی بود که امروز این هزینه بدنامی را باید ترامپ پرداخت کند. اگر چه در کوتاه‌مدت هارت و پورت‌های ترامپ به ضرر ماست اما در دراز مدت این وضعیت به نفع ما خواهد شد.

 پیشنهاد ظریف برای دور زدن تحریم‌ها

وزیر امور خارجه افزود: در مذاکراتى که با اروپایى ها، چین و هند و سایر کشورها داشتیم به جز رژیم صهیونیستى و سه کشور همسایه جنوبی همه متفق القول اند که برجام باید ادامه داشته باشد.

وی درخصوص نقش شرکت‌های کوچک و متوسط اظهار کرد: موتور محرک اقتصاد اکثر کشورهاى اروپایى شرکت هاى کوچک و متوسط است که حتى مى توانند جایگزین شرکت‌هاى بزرگ شوند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم کمیته اى در اتاق بازرگانى براى شناسایى شرکت هاى کوچک و متوسط ایرانى که متناظر با شرکت هاى کوچک اروپایى هستند، ایجاد کنیم و از امکانات جدیدی که ایجاد می‌شود استفاده کنیم.

ظریف اضافه کرد: توتال در کشورها فقط کار مدیریت و سرمایه گذارى را انجام مى دهد و بقیه کار را شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌دهند.

ظریف در مورد مسایل بانکی  و فعالیت های برجام گفت: در مورد مسایل بانکی بخشی از مشکلات با برجام حل شد اما در  زمینه شفافیت بنا نبود که برجام کاری بکند. وحل مشکلات بانکی باید با FATF صورت می‌گرفت که متاسفانه درک صحیحی از آن وجود ندارد.

وی افزود: همانطور که در برجام بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبرى پیش رفتیم، مشکلات نظام بانکى و پولشویى را نیز مى توانیم با فرمایشات ایشان حل کرده و پیش ببریم، مشکل FATF  را بر اساس نظر مقام معظم رهبری حل خواهیم کرد.

وی با اشاره به وحدت و انسجام ملی  افزود: ما مى توانیم برجام را موفق یا نا موفق کنیم اما نا موفق کردن برجام به ضرر ما خواهد بود و همچنین در شرایط فعلی انسجام‌ داخلی از نان شب و ‌هوا مهم‌تر است، دنیا ما را دارای عزت می‌داند چرا ما خودمان با عزت نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: موضوع بانکى از طریق بانک هاى یورویى حل خواهد شد. وبهتر است همه چیز را سیاه و سفید نبینیم. موانع در کشور بسیار است اما اعتقاد دارم این موانع قابل حل است. در ایران همه داخل یک کشتى قرار داریم.

وی همچنین گفت: هدف دشمن نظام و رییس جمهور و دولت فعلی نیست، بلکه هدف اصلى ایران و نابودى آن است.