۰ نفر

بارنامه کاغذی تا سه ماه آینده حذف می شود

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۴۶
کد خبر: 278249
بارنامه کاغذی تا سه ماه آینده حذف می شود

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: بارنامه کاغذی با هدف شفاف شدن کمیسیون دریافتی شرکت های حمل و نقل از رانندگان، تا سه ماه آینده حذف می شود و جای خود را به بارنامه های الکترونیکی می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «فرامرز مداح» روز چهارشنبه افزود: هر چند در بارنامه های کاغذی مطالبی قید می شود که هنوز برخی از دستگاه های اجرایی به آن استناد می کنند اما حذف بارنامه های کاغذی در جلوگیری از دریافت کمیسیون اضافی از رانندگان موثر است.

وی بیان کرد: اکنون تمام اطلاعات بارنامه های کاغذی و الکترونیکی در سامانه سازمان راهداری ثبت می شود و مدیر فنی در شرکت های حمل و نقل موظفند پس از بارگیری کامیون را بازدید کنند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: برای جلوگیری از حضور رخ به رخ رانندگان در شرکت های حمل ونقل برای دریافت بار، اصلاح آیین نامه وظایف مدیر فنی در شرکت های حمل و نقل آماده شده است که با تصویب دولت، شرکت های حمل ونقل به صورت الکترونیکی با رانندگان ارتباط برقرار می کنند و هرگونه پرداخت کمیسیون از طرف رانندگان به صورت الکترونیکی و شفاف خواهد بود.

مداح افزود: ارتباط رخ به رخ بین شرکت های حمل ونقل و رانندگان سبب شده که هرگونه پرداختی اضافی از طرف رانندگان به شرکت ها به صورت نقدی انجام شود و هیچگونه ردپایی باقی نماند در حالی که با حذف بارنامه کاغذی و با صدور بارنامه الکترونیکی مسایل و مشکلات مربوط به دریافت کمیسیون اضافی از رانندگان حل و فصل می شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که صدور بارنامه کاغذی در کشور متوقف و تمام بارنامه ها و پرداخت کمیسیون رانندگان نیز به صورت الکترونیکی انجام شود، بسیاری از مشکلات کامیونداران در این زمینه برطرف می شود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهارداشت: بسترهای لازم برای صدور بارنامه الکترونیکی در کشور فراهم شده و اکنون در بسیاری از استانها بارنامه ها به صورت الکترونیکی صادر می شود و به تدریج با برنامه ریزی مناسب تا 3 ماه آینده صدور بارنامه کاغذی در حمل ونقل جاده ای متوقف می شود.

صدور بارنامه الکترونیکی حلقه مفقوده در حمل و نقل جاده ای به شمار می رود زیرا با همگانی شدن صدور این بارنامه همه اطلاعات مربوط به ناوگان، راننده و محموله بار و کمیسیون دریافتی آن به صورت مستمر قابل رصد است.

صدور بارنامه الکترونیکی عامل اصلی امنیت جابجایی کالا، بهبود استانداردهای حمل بار، کاهش تلفات و برقراری عدالت جاده‌ای و ایجاد سامانه بارنامه برخط و یا همان الکترونیکی شدن صدور بارنامه به عنوان یک تحول شگرف در حوزه حمل و نقل محسوب می‌شود.

با وجود همه مزایای الکترونیکی شدن صدور بارنامه، هنوز هم صدور این بارنامه در سطح کشور همگانی نشده و این سبب شده زمینه مناسب برای سوداگری شرکت های حمل و نقل در کشور فراهم شود.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه کنترل و نظارت بر فعالیت ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای کالا، زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای طرح صدور بارنامه الکترونیکی در کشور فراهم شده به گونه‌ای که با حذف صدور بارنامه‌های کاغذی، برای هر خودروی حامل کالا کد رهگیری صادر می‌شود که از سوی سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای و سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله پلیس راه قابل کنترل و ردیابی است.

تسهیل در فرآیند صدور بارنامه، حذف تردد‌های غیرضروری و طی مسافت‌های طولانی برای اخذ بارنامه، کاهش مصرف سوخت، تسهیل در صدور بارنامه الکترونیکی از جمله ویژگی‌ها و مزیت های اجرایی شدن این کار در کشور است.

قرار بود بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه‌های ذی‌ربط و ادارات کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان‌های سراسر کشور، صدور بارنامه الکترونیکی تا پایان 96 به صورت آزمایشی اجرا شود و پس از ارزیابی صحت و درستی اجرای این طرح، از ابتدای خردادماه سال 97 در سراسر کشور به مرحله اجرا درآید و از این رو صدور بارنامه الکترونیکی در بسیاری از استانها آغاز شده است.

حذف بارنامه کاغذی و صدور بارنامه الکترونیکی تغییر و تحول بزرگی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب می‌شود و انتظار می رود با همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌ها از جمله پلیس راه این طرح مهم به بهترین شکل و کمترین مشکل در کشور اجرایی شود.

عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که مزیت های زیادی صدور بارنامه الکترونیکی را در کشور ضروری کرده است زیرا تمام مسایل مربوط به تعیین نرخ کرایه حمل ونقل کالا در کشور به صورت شفاف در این سند ثبت می شود و هیچ شرکت و یا شخصی نمی تواند از آن تخطی کند.

محمدامین نورشاهی کارشناس صنعت حمل و نقل در این زمینه معتقد است: هزینه حمل بار با استفاده از بازارگاه های الکترونیکی و هوشمند حمل بار و حذف واسطه ها، تا 40 درصد کاهش می یابد.

به گفته وی، 60 درصد بار در کشور با قیمت واقعی جابجا نمی شود و استفاده از سیستم های هوشمند بار می تواند بسیاری از هزینه های اضافی را در این بخش کاهش دهد.

وی یادآور شد: بازارگاه های الکترونیک حمل ونقل بار با اتصال به سیستم های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به آخرین اطلاعات رانندگان دارای کارت هوشمند دسترسی دارند و این مساله در کاهش ریسک حمل بار در کشور اثرگذار است.

این کارشناس صنعت حمل و نقل بار گفت: آمارها نشان می دهد که اکنون 500 هزار راننده در سطح کشور در امر جابجایی بار ایفای نقش می کنند و سیستم های هوشمند کمک خواهند کرد که صاحبان کالا به سهولت راننده مورد نظر خود را برای حمل بار تعیین و روی قیمت حمل آن نیز توافق شود.

وی با اشاره به مزیت های صدور بارنامه های الکترونیکی اظهارداشت: قرار است صدور بارنامه های کاغذی در کشور متوقف شود و این مساله در تسهیل سفر کامیون ها برای جابجایی بار که به روش سنتی انجام می شود، موثر خواهد بود.

این کارشناس صنعت حمل و نقل بار بیان کرد: آمارها نشان می دهد که سالانه حدود 400 میلیون تن کالا در سطح کشور جابجا می شود و استان تهران با وجود دوری آن از بنادر کشور بیشترین جابجایی بار را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

نورشاهی با بیان اینکه با پیشرفت های صنعت حمل و نقل و هوشمند سازی این بخش استفاده از روش های سنتی در جابجایی بار در کشور جوابگو نیست، تاکید کرد: باید استفاده از سیستم های هوشمند در فضای مجازی به صورت گسترده مورد توجه قرار گیرد و بازارگاه های الکترونیکی کشور در زمینه حمل هوشمند بار در حمل و نقل برون شهری و در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی و بازرگانی نقش مهمی را ایفا کند.