۰ نفر

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

نرخ دلار نباید کم‌تر از 5هزار تومان باشد/ ذخایر ارزی کشور در خطر است

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴
کد خبر: 277365
نرخ دلار نباید کم‌تر از 5هزار تومان باشد/ ذخایر ارزی کشور در خطر است

یک عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر این‌که نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار با توجه به تورم سال‌های گذشته منطقی نیست، اظهار کرد: دلار با توجه به محاسبات اقتصادی، نباید کم‌تر از ۵ هزار تومان باشد.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ عباس آرگون در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به این‌که سیاست تک نرخی کردن ارز در شرایط مناسبی اعمال شد، تصریح کرد: با توجه به اتفاقاتی که از سال گذشته در بازار ارز رخ داد، این سیاست بهترین راهکار برای تنظیم بازار بود.

این فعال اقتصادی در ادامه نرخ اعلام شده از سوی دولت را غیر معقول دانست و خاطرنشان کرد: بهای کالای تمام شده برای صادرکنندگان بالاتر از قیمت فعلی است ولی باید با نرخ 4200 تومان به سامانه نیما عرضه کنند بنابراین با این شرایط صادرکنندگان بخش خصوصی آسیب جدی خواهند دید.

او به افزایش دو برابری ثبت سفارشات از سال گذشته تا الان اشاره کرد و گفت: این افزایش به معنای جذابیت نرخ 4200 تومان برای واردکنندگان و بالا بودن حاشیه سود برای آن‌ها است.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان این‌که قیمت‌ کالاهای وارداتی در بازار بیشتر با نرخ آزاد مطابقت دارد تا نرخ اعلام شده، اضافه کرد: منطقی‌ترین کار در شرایط فعلی این است که سیاست تک نرخی کردن ارز را حفظ اما دو نرخ 4200 و آزاد را به هم نزدیک کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا تخصیص دلار 4200 تومانی به تمام لیست اعلام شده توسط بانک مرکزی معقولانه است ؟" بیان کرد: با توجه به افزایش حجم واردات، ذخایر ارزی کشور آسیب خواهد دید بنابراین بهترین کار این است که کالاهای اساسی در اولویت باشند.

آرگون به کاهش میزان قاچاق طی روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: به عقیده من وصل سیستم بانکی به سیستم دارایی برای نظارت بهتر در واردات، راهکار مناسب‌تری برای کاهش قاچاق است.

این عضو اتاق بازرگانی درباره چشم‌انداز قیمت دلار در روزهای آینده خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سیاسی و بحث تحریم‌ها، قیمت دلار در آینده مبهم است.