۰ نفر

افزایش ۲۲درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۵
کد خبر: 276192
افزایش ۲۲درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری

رئیس کل گمرک ایران از افزایش ۲۲ درصدی صادرات غیرنفتی کشور در ۲ ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، فرود عسگری در مراسم معارفه مدیران جدید امور اقتصادی و ناظر گمرکات آذربایجان شرقی افزود: با توجه به تصمیمات جدید دولت و راه‌اندازی سامانه‌های حمایتی در ۲ ماه نخست امسال بیش از ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از کشور صورت گرفته است.

او میزان صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات در دو ماه اول امسال را میان ۵ تا ۱۰ درصد و در دیگر بخش‌های کالایی حدود ۴۰ درصد اعلام کرد.

رئیس کل گمرک ایران افزود: با توجه به مصوبه ساماندهی و مدیریت بازار ارز، همه کالا‌های ورودی به کشور باید دارای ثبت سفارش باشد و در سامانه جامع گمرک اظهار شود.

عسگری همچنین به بسته‌های حمایتی کمک به واحد‌های تولیدی و صنعتی برای واردات مواد اولیه و صادرات کالا اشاره کرد و گفت: همه تلاش گمرک کشور ایجاد تسهیلات لازم با حداقل تشریفات قانونی برای واردات و صادرات بوده و در این راستا پنجره واحد با همکاری و مشارکت ۲۷ سازمات متولی با عنوان سامانه جامع امور گمرک ایجاد شده است.

او در ادامه به ظرفیت ها‌ی تجاری، تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: با وجود مناطق آزاد ارس و ویژه اقتصادی سهلان، سه اداره کل گمرک، همسایگی با ترکیه، ارتباط با بازار‌های اروپا، وجود راه‌های مواصلاتی و فراهم شدن امکانات مناسب برای سرمایه گذاران، این استان جزو استان‎های برتر اقتصادی در کشور قرار گرفته است.

علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی هم بهبود فضای کسب و کار را از هسته‌های کلیدی سند تدبیر و توسعه استان بیان کرد و افزود: حجم صادرات پارسال از آذربایجان شرقی حدود ۲ و نیم میلیارد دلار بود و امیدواریم این میزان تا پایان امسال به بیش از ۳ میلیارد دلار برسد.

 معصومه آقاپور و احمد علیرضا بیگی، نمایندگان مردم شبستر و تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم تلاش برای تسهیل معیشت مردم و ایجاد فرصت‌های لازم برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی را ضروری خواندند و بر جذب بیش از پیش سرمایه گذاری‌های خارجی تاکید کردند.

در پایان این مراسم علی اصغر عباس زاده به عنوان مدیر کل جدید امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی و لیلی اورنگی به سمت مدیرکل جدید گمرک تبریز و ناظر گمرکات آذربایجان شرقی معرفی و منصوب شدند.