۰ نفر

رییس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

سهم ۲۲میلیارد دلاری مناطق آزاد در صادرات/ رشد ۶درصدی شمار شاغلان مناطق آزاد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۱۱
کد خبر: 269208
سهم ۲۲میلیارد دلاری مناطق آزاد در صادرات/ رشد ۶درصدی شمار شاغلان مناطق آزاد

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: مناطق آزاد سالیانه پذیرای ۱۳ میلیون گردشگرند و ۲۲میلیارد دلار در بازار صادراتی کشور سهم دارند.

«محمدباقر نوبخت» عصر شنبه در آیین امضای تفاهمنامه همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مرکز آمار ایران افزود: مجموعه پیش بینی های داخلی و خارجی از رشد اقتصادی ایران حکایت دارد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، معاون رییس جمهوری درباره تفاهمنامه همکاری امضا شده گفت: پیش از این مرکز آمار ایران اطلاعات مجزایی درباره عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقت صادی در بحث اشتغال، تورم و رشد اقتصادی منتشر نمی کرد اما با همکاری متقابل 2دستگاه، همه رخدادهای مالی و اقتصادی این مناطق در اختیار مرجع رسمی انتشار آمار ایران قرار می‌گیرد و به روز رسانی می شود.
وی تصریح کرد: این اطلاعات برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا آنان به اطلاعات مستند و رسمی نیازمندند تا نسبت به تضمین سرمایه خود اطمینان داشته باشند.

** رشد 6 درصدی شمار شاغلان مناطق آزاد در سال 1396
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این آیین با اشاره به فعالیت بیش از 285 هزار نفر در مناطق آزاد در سال 1396 گفت: این رقم افزایش حدود 6 درصدی جمعیت شاغلان مناطق آزاد را در مقایسه با سال 1395 نشان می دهد؛ در حالی که جمعیت این مناطق کمتر از یک میلیون نفر است.
بانک ادامه داد: در مناطق ویژه اقتصادی ۱۷۶ هزار نفر به کار مشغولند و مجموع افراد شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مرز 450 هزار گذشته است که نشان می دهد این مناطق نقش مهمی در رشد اقتصاد، ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری دارند.

** تهیه برنامه ملی آماری در برنامه ششم
رییس مرکز آمار ایران نیز در این آیین گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور باید برنامه ملی آماری تهیه شود و نظام آماری ایران از حالت قدیمی و سنتی به نظام جدید تغییر کند.
«امیدعلی پارسا» تاکید کرد آمار این مرکز قابلیت استناد در مجامع جهانی و بین المللی را دارد و باید به تفکیک مناطق شهرها و استان ها دسته‌بندی و به مسوولان عرضه شود.
 ایران هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و 64 منطقه ویژه اقتصادی دارد.
لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی جدید نیز در دست بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.