۰ نفر

با حضور روسای سه دستگاه

امضا تفاهم تبادل اطلاعات بین مرکز آمار ایران و مناطق آزاد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۵۶
کد خبر: 269154
امضا تفاهم تبادل اطلاعات بین مرکز آمار ایران و مناطق آزاد

رئیس دبیرخانه شواری عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و رئیس مرکز آمار ایران تفاهم نامه تبادل اطلاعات امضا کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عصر امروز در سازمان برنامه و بودجه با حضور رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و رئیس مرکز آمار ایران در حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه تفاهم‌نامه تبادل اطلاعات و تهیه و تدوین آمارهای مناطق آزاد توسط مرکز آمار منعقد شد.

در این مراسم محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در جهت توسعه مناطق آزاد و مشارکت این مناطق در توسعه اقتصادی، اظهار داشت: در شرایط فعلی تلاش در سال ۹۷ معطوف به حمایت از کالای ایرانی است تا بتوانیم در جهت ثبات اقتصادی و پیشرفت گام برداریم. نکته‌ای که وجود دارد مجموعه‌ای از پیش‌بینی‌های داخلی و خارجی حکایت از رشد اقتصادی ایران دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که به هنگام تهیه می‌شود برای سال ۹۶ و ۹۷ دلالت بر این دارد که رشد مثبت اقتصادی ادامه داشته و برای سال جاری استمرار خواهد یافت.

وی افزود: گزارش مرکز آمار ایران برای سال ۹۶ رشد ۴.۴ درصد با نفت و ۴.۷ درصد بدون نفت بود. همچنین از ۷۹۷ هزار نفر جمعیت فعال در این سال حدود ۷۹۰ هزار نفر شاغل شدند و ۷۰۰۰ نفر به جمعیت بیکاران اضافه شدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای اینکه بتوانیم از کالای ایرانی حمایت کنیم و برای رشد اقتصادی مستمر، تلاش کنیم از ظرفیت مناطق آزاد که مورد تأکید است استفاده شود و اینکه ظرفیت مناطق چقدر است آمارهایی از سوی این مناطق منتشر می‌شود که نشان می‌دهد ۱۳ میلیون نفر گردشگر وجود داشته و صادرات ما در این مناطق ۲۲ میلیارد دلار سهم دارد.

نوبخت یادآور شد: مرکز آمار به عنوان مرکز رسمی و قانونی اعلام آمارهای رسمی این خلاء آماری را در مناطق آزاد احساس کرده و توافقی‌‌مابین تصمیم‌گیری شد همکاری‌های متقابل انجام شود. این کار می‌تواند برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اطلاعات لازم را در مرکز رسمی کشور مستند کند.

در ادامه این مراسم مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه یکی از برنامه‌‌های این مناطق را پیوند اقتصاد خود و داخل و ارتباط مناسب با اقتصاد بین‌المللی دانست و افزود: از دیگر برنامه‌ها ایجاد شرایط لازم برای تبادل اطلاعات در مناطق است. وقتی آمار از جانب مرجع معتبر بین‌المللی باشد، برای سرمایه‌گذار قابل اتکا بوده و اعتبار بیشتری دارد. در چهارچوب سیاست‌های کلان کشور اطلاعات مناطق تکمیل خواهد شد.

بانک با بیان اینکه برای اولین بار همکاری مناطق آزاد با مرکز آمار به منظور تبادل آمار و اطلاعات به منظور انعکاس در مراجع ذی‌ربط و سرمایه‌گذاران انجام خواهد شد و نیز ضعف‌های احتمالی احصا شده تا در جهت رفع آنها برنامه‌ریزی صوت گیرد یادآور شد: ‌سال ۹۶، ۲۸۰ هزار نفر در این مناطق مشغول فعالیت بودند که در سال ۹۵ این عدد ۲۶۵ هزار نفر بوده است. همچنین ۱۷۶ هزار نفر در مناطق ویژه فعال هستند که در مجموع نیم میلیون نفر در هر دو منطقه فعالیت می‌کنند.

همچنین در ادامه این مراسم امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه طبق برنامه ششم برنامه ملی آمار باید تهیه و تنظیم شود و این برنامه سال گذشته در شورای عالی آمار تصویب شده است، گفت: گذار از آمار سنتی به مدرن ثبتی‌مبنا تصویب شده، آمار کشور باید در سطح ملی، منطقه‌ای،‌استانی، شهر و روستا بتواند وجود داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: برنامه ملی آمار ایران ظرف یک ماه آینده عملیاتی شود و همه دستگاه‌های اجرایی ریزداده‌های موردنیاز مرکز آمار را ارائه دهند.