۰ نفر

مناطق آزاد؛ بازار رایگانی برای کالاهای خارجی

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۳۳
کد خبر: 267879
مناطق آزاد؛ بازار رایگانی برای کالاهای خارجی

نماینده کارگران در شورای عالی کار ، تلاش دولت و مجلس برای گسترش مناطق آزاد را مغایر شعار حمایت از تولید داخلی دانست و تاکید کرد کارگری که با قوانین فعلی کار در منطقه‌ای که هنوز منطقه آزاد نیست کار می‌کند، بعد از تبدیل آن به منطقه آزاد از شمول قانون کار کشورش در پهنه سرزمینی خود خارج می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اهداف تشکیل مناطق آزاد یادآور شد: قرار بود مناطق آزاد برای تسهیل صادرات و رفت و آمد تکنولوژی و همچنین پیشرفت اقتصادی و رونق اشتغال تشکیل شود اما عملاً با توجه به قوانین و نحوه اجرا تک تک مناطق آزاد تبدیل به مراکز تجاری شده‌اند‌ که جنس‌های وارداتی و قاچاق در آنها مبادله می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد عملاً از کارکرد اصلی خود دور شده‌اند، تاکید کرد: هرجایی که به عنوان منطقه آزاد مطرح است در واقع بازار رایگانی است که در اختیار محصولات خارجی قرار گرفته است؛ بنابراین گسترش و ادامه حیات این مناطق با شرایط فعلی صد درصد مغایر با شعارهای ما در حمایت از تولید داخل است و حاصلی جز آسیب به اقتصاد و تولید داخل ندارد.

وی همچنین با اشاره به مقررات اشتغال در مناطق آزاد یادآور شد: این مقررات باب سوء استفاده از کارگران را باز می‌گذارد و برای ما به عنوان فعالان صنفی کارگری قابل قبول نیست که کارگران در پهنه سرزمینی خود با تصمیم دولت و مجلس از حقوق قانونی خود محروم شوند.

این نماینده کارگری گفت: مثلا کارگری که الان با قوانین فعلی کار در منطقه‌ای که فعلاً منطقه آزاد نیست کار می‌کند، بعد از تبدیل آن منطقه به منطقه آزاد از شمول قانون کار کشورش در پهنه سرزمینی خود خارج می‌شود.

خدایی یادآور شد: به بهانه ایجاد اشتغال در مقررات ویژه مناطق آزاد حقوق حمایتی کار از بین رفته و عملاً مناسبات کار به توافق بین کارگر و کارفرما واگذار شده است؛ توافق بین دو گروهی که یک گروه هیچ ابزاری برای دفاع از خود ندارد. 

وی با اشاره به اینکه اجازه تشکیل هیچ تشکل کارگری در مناطق آزاد داده نشده است، تاکید کرد: حقوق کارگران در مناطق آزاد بیش از سایر مناطق تضییع می‌شود؛ بنابراین جامعه کارگری از ابتدا با گسترش این مناطق مخالف بوده و کماکان مخالف است.

وی ادامه داد: حتی اگر دولت سیاست اعمال معافیت مالیاتی و افزایش واردات و حتی گسترش قاچاق در مناطق آزاد را دارد حرفی نیست اما این سیاست‌ها در واقع به از بین بردن حقوق کارگران منجر می‌شود و در عین حال در حوزه کارگری قوانین اشتغال در مناطق آزاد پذیرفته نیست.

خدایی تأکید کرد: حقوق کارگران در کشور از دو جهت تضییع می‌شود از یک طرف با از بین بردن قانون فعلی و امنیت شغلی و از سوی دیگر با گسترش مناطق آزاد.

این نماینده کارگری یادآور شد: با روندی که دولت و مجلس در پیش گرفته‌اند به مرور ممکن است کل کشور به منطقه آزاد تبدیل شود و به مرور به سمت آزادسازی و در عمل بی‌حقوق کردن کارگران می‌رویم.

وی با اشاره به اینکه دولت هیچ جایگاهی برای ایفای نقش تشکل‌های کارگری و حتی کارفرمایی در تصمیمات مربوط به این حوزه قائل نیست ادامه داد : در مجلس هم بعضی نمایندگان برای کسب منافع زودگذر و رضایت سرمایه‌داران حوزه انتخابیه خود از گسترش مناطق آزاد استقبال می‌کنند بدون آنکه به آثار بلند مدت آن توجهی داشته باشند.

وی گفت: مذاکره و رایزنی ما به عنوان تشکل‌های کارگری در همه شهرها و نمایندگان مجلس در حال انجام است اما در واقع با توجه به سابقه تصمیم‌گیری مجلس در انتقال منابع درمانی تأمین اجتماعی به دولت علیرغم مخالفت صاحبان این منابع دیگر امیدی به توجه آنها به حقوق کارگران نداریم.

خدایی همچنین درباره لایحه‌ای که اخیراً دولت وعده آن را داده که مبنای آن گره خوردن اشتغال و تولید است، گفت: سیاست‌های اشتغالی دولت از جنس مداخله در بازار کار مانند طرح‌های کارورزی و مهارت آموزی جز آسیب‌رساندن به بازار کار حاصلی نداشته است و برای رونق اشتغال باید بازار را رونق داد و به فکر افزایش قدرت خرید کارگران بود و همچنین از تولید واقعی حمایت کرد تا معضل اشتغال حل شود.

وی ادامه داد: اینکه کارگران را بدون حقوق یا یک سوم حقوق در اختیار کارفرما قرار دهیم را اشتغالزایی نمی‌دانیم.