۰ نفر

رستوران‌ها تا ماه رمضان حق افزایش قیمت ندارند

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 264409
رستوران‌ها تا ماه رمضان حق افزایش قیمت ندارند

با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار از ثبات قیمت‌ها تا انتهای فروردین خبر داده، برخی رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها افزایش قیمت در منو خود اعمال کرده‌اند اما مسئولان این بخش تاکید دارند که رستوران‌ها تا ماه رمضان حق افزایش قیمت ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اتحادیه های صنفی در انتهای سال مالی خود با توجه به درخواست اعضا موضوع تغییر قیمت خدمات  و برخی از محصولاتی که مشمول تعیین قیمت می شوند را به ستاد تنظیم بازار و اتاق اصناف ارائه می کنند که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه اینگونه درخواست ها مورد بررسی قرار می گیرد و عموما قیمت‌گذاری محصولات خوراکی که ارتباط مستقیم با قدرت خرید مردم دارد قبل از آغاز ماه رمضان صورت می گیرد و در چند سال اخیر به واسطه کاهش قدرت خرید مردم ستاد تنظیم بازار آنچنان به موضوع افزایش قیمت مواد غذایی نپرداخته است و اگر افزایش قیمتی لحاظ شده است واحدهای صنفی برای داشتن بازار رقابتی و مناسب افزایش قیمت ها را لحاظ نکرده اند.

در انتهای سال گذشته ستاد تنظیم بازار و رئیس اتاق اصناف اعلام کردند که در ایام عید و تا انتهای فروردین ماه واحدهای رستورانی افزایش قیمتی را نخواهند داشت اما با پایان یافتن ایام عید نوروز برخی رستوران های شهر تهران قیمت منوهای خود را افزایش داده اند.

البته این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که رستوران های سطح شهر تهران قیمت واحدی ندارند و با توجه به میزان کیفیت خدمات خود قیمتی را در نظر گرفته اند.

قب از ماه رمضان قیمت‌ها بازنگری می‌شود

در این زمینه ناصر حسینی - رئیس اتحادیه چلوکباب و چلو خورش - گفت: قیمت منو رستوران ها با توجه به خدمات ارائه شده از سوی آن ها در سه درجه بندی تعیین شده و حق افزایش قیمت را ندارند.

وی افزود: افزایش قیمت در صنوف خدماتی به ویژه رستوران ها قابل قبول نیست، زیرا در شرایط فعلی قدرت خرید مردم کاهش یافته و از حجم مشتریان کاسته خواهد شد.

حسینی بیان کرد: آخرین بازنگری قیمت در صنف چلوکباب و چلو خورش مربوط به سه ماه گذشته است و در ابتدای ماه رمضان سال جاری قیمت ها مجددا بازنگری خواهند شد و رستوران ها ملزم به رعایت قیمت های جدید تا ابتدای ماه رمضان سال آینده هستند.

فست‌فودها قیمت دستوری ندارند

همچنین در این رابطه اسدالله احمدی شهریور -رئیس اتحادیه اغذیه فروشان - گفت: واحدهای صنفی اغذیه فروش که دارای سه رسته اغذیه سرد و گرم، پیتزا و عمده فروشان سوسیس و کالباس هستند، مشمول قیمت گذاری مصوب نمی شوند و در رعایت قیمت‌گذاری تنها اتحادیه با توجه به کیفیت مواد اولیه و خدمات واحدهای صنفی بر قیمت اعلام شده از سوی واحد صنفی نظارت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهر تهران بیش از 2700 واحد صنفی دارای پروانه کسب وجود دارد که این تعداد واحد شرایط رقابتی را ایجاد نکرده است، از این رو رستوران ها با توجه به قدرت خرید مردم و فضای رقابتی به تعیین قیمت منو خود می پردازند و اگر قیمت ها باب میل مردم نباشد واحدهای صنفی دچار ضرر و زیان می شوند.

احمدی در پایان تاکید کرد: به دلیل وسعت شهر تهران، تفاوت در ارائه خدمات، کیفیت مواد اولیه و شرایط اقتصادی و اجتماعی هر نقطه از شهر تهران امکان تعیین قیمت دستوری در اتحادیه اغذیه فروشان وجود ندارد.