۰ نفر

نقش غیرقابل انکار صادرات در رشد اقتصادی؛

خوانساری: تعامل با دنیا لازمه توسعه صادرات است/ عملکرد جزیره‌ای پاسخگو نیست

۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 260610
خوانساری: تعامل با دنیا لازمه توسعه صادرات است/ عملکرد جزیره‌ای پاسخگو نیست

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد تعامل مناسب با اقتصادهای دنیا عامل کلیدی در جهت توسعه و رونق صادرات کشور است.

مسعود خوانساری با اشاره به نامگذاری سال 97 به سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر انقلاب افزود: صادرات از گزینه های مهم در جهت حمایت از تولید داخلی، افزایش رشد اقتصادی و اشتغال در هر کشوری است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، وی همچنین اظهارداشت: صادرات نقش غیرقابل انکاری در رشد اقتصادی ایفا می کند و اثرات قابل توجهی بر بهره‌وری، اشتغال، رقابت‌پذیری و افزایش رفاه مصرف‌کنندگان دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تعامل و ارتباط مناسب با اقتصادهای دنیا در بحث توسعه صادرات بسیار ضرورت دارد، گفت: عملکرد جزیره ای در این حوزه به هیچ وجه پاسخگو نیست.

وی در ادامه افزود: بسیاری از کالاهای ساخت داخل به لحاظ کیفیت، تنوع، استاندارد و قیمت حرف زیادی برای گفتن در بازارهای صادراتی دارند.

خوانساری بیان داشت: هم اکنون کالاهای ایرانی در مسیر صادرات با مشکلات و موانع جدی از قبیل نبود مراوات بانکی، تعرفه، هزینه های بالای تولید و مصادیقی از این نوع رو به روهستند.

وی همچنین عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را از جمله موانع اساسی توسعه صادرات کشور برشمرد و گفت: عضویت در این سازمان منافع زیادی برای اقتصاد مملکت به همراه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: تسهیل رونق اقتصادی، تقویت حضور آسان و پایدار شرکت‌ها و تولیدکنندگان بخش خصوصی برای فروش تولیدات خود به سایر کشورها از جمله این منافع است.

وی همچنین با بیان اینکه رونق صادرات در کشور مستلزم ایجاد تعامل سازنده با دنیاست، اظهارداشت: بدون توجه به مراوات بین المللی چراغ صادرات هر روز نسبت به گذشته کم سوتر خواهد شد.

خوانساری گفت: بدون شک بی رونقی صادرات ضمن افت تولید داخلی موجب افزایش قیمت ها، عدم رعایت استانداردها و در یک کلام کاهش قدرت رقابت پذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر تسریع راه یابی ایران به بازارهای جهانی افزود: علاوه بر کشورهای همسایه باید با ممالک دوردست ارتباط مناسبی برقرار شود که لازمه تحقق پذیری این مهم داشتن دیپلماسی قوی و کار آمداست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن تصریح بر تحقق اهداف شعار سال اظهارداشت: کیفیت، قیمت و تنوع سه عامل کلیدی در جهت ترغیب مردم به مصرف کالای های تولید داخلی است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد بیان داشت: تولید کالای با کیفیت مبتنی بر رقابت، تکنولوژی و استاندارد است.

خوانساری گفت: اگر تولیدکنندگان داخلی همواره به دنبال رقابت باشند و به تبع کالاهای متنوع مبتنی بر استانداردها، تکنولوژی و فناوری روز دنیا تولید و به بازار مصرف عرضه کنند به یقین مصرف کنندگان به سمت خرید اجناس خارجی نخواهند رفت.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی با بیان اینکه مردم همواره به دنبال خرید کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب هستند، افزود: متاسفانه هزینه تولید در ایران به دلائل مختلف از قبیل گرانی قیمت پول، میزان تولید و نبود شرایط مناسب کسب و کار بسیار بالاست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به این جمله که تامین مالی برای تولید در ایران به نسبت سایر ممالک جهان بسیار گران است، اظهارداشت: برای کاهش قیمت تمام شده کالا در مملکت باید مسئولان به این مهم توجه جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از واحدهای تولیدی کشور کوچک و متوسط است، یادآورشد: هرچقدر بنگاه های اقتصادی بزرگتر و تولید به شکل انبوه باشد به یقین هزینه تولید کالا ارزان تر تمام خواهد شد.