۰ نفر

۱۵۰۰میلیارد تومان ارز حاصل از فروش پسته وارد کشور می‌شود

۱ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 259864
۱۵۰۰میلیارد تومان ارز حاصل از فروش پسته وارد کشور می‌شود

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه با صادرات پسته به کشورهای خارجی بیش از یکهزار و 500 میلیارد تومان ارز وارد کشور می شود.

احمد انارکی محمدی روز چهارشنبه، اظهار کرد: سالانه نیمی از ارز حاصل از فروش کل محصولات کشاورزی ایران مربوط به پسته است. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، وی افزود: سال گذشته در کشور 170 هزار تن و امسال بیش از 250 هزار تن پسته در کشور تولید و برداشت شد. 

وی با بیان اینکه صادرات محصول پسته باید ساماندهی شود تصریح کرد: صادرات این محصول به طور فله نباید انجام گیرد زیرا این محصول پس از خارج شدن از کشور فراوری شده و با برند خارجی در بازارهای جهانی با ارزش افزوده بالایی به فروش می رسد. 

انارکی محمدی اضافه کرد: چه خوب است که این محصول در داخل ایران به محصولات دیگر از جمله شیر و شکلات پسته، کره و حلوای پسته، شیرینی پسته و ... تبدیل و با برند ایران به خارج از کشور صادر شود این کار ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی خوبی هم در بر دارد. 

وی خاطرنشان کرد: پسته از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و در صنعت غذایی، صنعت دارویی و ... کاربرد دارد. 

*بیش از 70هزارتن پسته در رفسنجان و اندار برداشت شد 

وی با اشاره به اینکه سال 96در شهرستانهای انار و رفسنجان افزون بر60 هزار تن پسته برداشت شد اظهارداشت: بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان و بیش از 40 هزار هکتار باغ در انار وجود دارد که باید با مدیریت صحیح منابع آبی در حفظ و نگهداری این اراضی کوشش کرد. 

انارکی محمدی گفت:کمبود منابع آبی در رفسنجان و انار موجب بروز خشکسالی های پی در پی شده است که می توان با اجرای سیستم های نوین آبیاری هم میزان تولید محصول پسته را افزایش داد . 

وی ادامه داد: برای اجرای سیستم های نوین آبیاری دولت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان و پسته کاران اعطا می کند به طوری که امسال با اجرای آبیاری زیر سطحی در هر هکتار دولت 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض ارائه می دهد که کشاورزان می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی منطقه خود از این مزایا بهره مند شوند. 

انارکی محمدی بیان کرد: بیش از 40 هزار هکتار از باغات پسته در رفسنجان و انار فاقد سند هستند که صاحبان این اراضی هم به منظور استفاده از تسهیلات و اجرای سیستم آبیاری نوین می توانند تسهیلات دریافت کنند. 

وی یادآور شد: در رفسنجان کشت هایی نظیر زعفران، گل محمدی، زرشک، آلوئه ورا و ... انجام می شود و در زمینه زعفران کاری در این شهرستان از هر هکتاری بالغ بر 12 کیلوگرم محصول برداشت می شود و سطح زیر کشت این محصول از چند سال اخیر تاکنون به 28.5 هکتار رسیده که در حال افزایش است. 

وی تأکید کرد: به افراد و کشاورزانی که به کشت های کم آب از جمله زعفران، زرشک و ... روی آروند تسهیلات دولتی با سود کم اعطا می شود. 

رفسنجان با جمعیت بالای 311 هزار نفر در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.