۰ نفر

رئیس اتاق ایران:

دولت و بخش خصوصی بر بهره وری منابع آب تمرکز کنند

۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۵۹
کد خبر: 256037
دولت و بخش خصوصی بر بهره وری منابع آب تمرکز کنند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد که دولت و بخش خصوصی به دلیل وجود مشکلات اساسی در زمینه آب می بایست بر بهره وری از منابع آبی تمرکز کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی امروز (یکشنبه) در سومین همایش بزرگداشت روز ملی آب با اعلام این مطلب افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در زمینه آب، چگونگی مصرف آن است؛ ما در ایران 9 میلیون و 600 هزار هکتار زمین زیر کشت داریم ولی حدود 6 میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات کشاورزی از آن عاید کشور می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که ترکیه به نسبت سطح 5 میلیون هکتار زمین، 16.6 میلیارد دلار صادرات کشاورزی دارد و کره‌جنوبی با سطح 5 میلیون هکتار زمین زیر کشت، 11.2 میلیارد دلار محصول کشاورزی صادر می کند.

شافعی در این خصوص افزود: در مالزی 380 هکتار زمین تجهیز شده آبی وجود دارد که از این زمین‌ها 25.5 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی عاید این کشور می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: نکته بسیار مهم این است که ما در ایران بیش از هر چیزی باید روی روش استفاده از آب و بهره‌وری منابع متمرکز شویم؛ این موضوع هم در بخش خصوصی و هم در میان سیاست‌گذاران کشور باید مورد توجه باشد.

همکاری های اتاق ایران در برنامه های مدیریت آب

شافعی در بخش دیگری از سخنان خود به ورود اتاق بازرگانی ایران به بحث آب و مشارکت در بهبود مدیریت آن پرداخت و گفت: از حدود 6 سال قبل اتاق ایران به این بحث ورود پیدا کرده و رویکرد آن حفظ منافع ملی، پایداری سرزمین و حفظ امانت‌داری در ارائه مشاور به سه قوه و رعایت حقوق ذینفعان است.

رئیس اتاق ایران گفت: گزارش‌های مرکز ملی مطالعات کشاورزی و آب اتاق ایران در مقاطعی توانسته اثرگذاری مثبتی داشته باشد؛ از جمله این اقدامات می‌توان به ارائه گزارش تحلیلی اثرات مخرب و نامناسب طرح فدک (توسعه 2 میلیون هکتار اراضی جدید آبی)، پیش‌بینی تنش‌های حوضه زاینده رود، پیش‌بینی اثرات ناپایداری و تهدید اراضی کشاورزی استان خوزستان ناشی از احداث سد گتوند، پیش‌بینی و هشدار بروز بحران‌های زیست‌محیطی نظیر دریاچه ارومیه و پیش‌بینی اثرات ناگوار صدور پروانه برای چاه‌های غیرمجاز اشاره کرد.

وی اظهار کرد: اتاق مطالعات گسترده‌ای را در زمینه آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی افت سطح آب زیرزمینی در بیش از هفت دشت بحرانی و ممنوعه کشور انجام داده و یا در دست انجام دارد.

شافعی افزود: نتایج مطالعات آسیب‌شناسی دشت‌های بحرانی در همایش بحران آب زیرزمینی در بهمن ماه سال 1393 ارائه و منجر به بیانیه‌ای حاوی پیشنهادات ساختاری، فنی و عملیاتی شد که در نهایت سبب انعقاد تفاهم نامه‌ای با وزارت نیرو در زمینه همکاری در بحث تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی شد.

رئیس اتاق ایران در زمینه فعالیت‌های اتاق می‌توان به مطالعات زمینه‌های سرمایه‌گذاری و خصوصی‌سازی مدیریت صنعت آب کشور اشاره کرد که نتایج آن در اتاق فکر آب در حضور وزیر وقت نیرو ارائه که منجر به تشکیل کمیته‌ای ملی به ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با مشارکت نمایندگان وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق ایران و دبیری مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران به منظور اجرایی کردن نتایج این مطالعه شد.

سومین همایش بزرگداشت روز ملی آب امروز (یکشنبه) با محور «نجات آب، ضرورت ملی، رسالت جهانی» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

در این نشست محمود امانی طهرانی مدیرکل تدوین کتب درسی آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، عبدالله فاضلی دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، ناصر حیدری‌پوری معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، سعداله نصیری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی و معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران حضور داشتند.

این همایش با هدف مدیریت بحران آب در راستای ترمیم منابع آب، اتخاذ یک تصمیم کارآمد مبتنی بر تأمل همگانی، جلب سرمایه‌های اجتماعی در نیل به اهداف تعادل بخشی، تمرکز بر ارتقاء بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی و اولویت خاص بر حفظ محیط زیست بر گزار شد.

کسب راه‌حل‌های طبیعی رفع چالش آب و توجه به بازچرخانی آب در صنعت و شهرک‌های صنعتی و نیز بخش کشاورزی از دیگر اهداف برگزاری این همایش بود.