۰ نفر

مبادلات بازرگانی تهران و عشق آباد به بیش از یک میلیارد دلار رسید

۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۴۰
کد خبر: 255593
 مبادلات بازرگانی تهران و عشق آباد به بیش از یک میلیارد دلار رسید

معاون وزیر مالی و اقتصاد ترکمنسان روز جمعه در همایش تجاری ایران و ترکمنستان گفت :میزان مبادلات بازرگانی بین «عشق‌آباد» و «تهران» در سال 2017 میلادی به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، روشن نوریاغدی‌اف این در همایش مشترک که همزمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در عشق‌آباد در محل ساختمان اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان برگزار شد، افزود: بنا به آمار رسمی حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور ترکمنستان و ایران در سال گذشته میلادی(2017) یک میلیارد و 970 هزار دلار بود.

این مقام دولتی ترکمنستان،افزود: این در حالی است که صادرات ترکمنستان به ایران نسبت به واردات از آن کشور به میزان دو برابر افزایش داشت و در کل سهم صادرات ترکمنستان به ایران 660 میلیون و 800 هزار دلار و واردات نیز حدود 349 میلیون دلار محاسبه شده است.

معاون وزیر مالی و اقتصاد ترکمنستان در بخش دیگر سخنرانی خود با اشاره به اینکه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور به صورت فعالانه انجام می شود، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران جز 10 کشور اول کشورهای هدف صادرات ترکمنستان می‌باشند.

وی اضافه کرد: ترکمنستان از جمهوری اسلامی ایران بیشتر فلزات،محصولات پلاستیکی،سیب زمینی و میوه وارد کرده و به ایران نیز انرژی برق، گوگرد، پنبه،منسوجات،گاز طبیعی به صورت سوآپ صادر می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون در ترکمنستان 29 شرکت با مشارکت سرمایه ایرانی به صورتررسمی و 88 طرح سرمایه گذاری بیشتر در بخش های نفت و گاز، انرژی برق، حمل و نقل و کشاورزی ثبت شده است.

وی اضافه کرد: در کل سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان 1.306 میلیارد دلار ، 797500 یورو و 808610 منات(واحد پول ملی ترکمنستان) برآورد شده است.

معاون وزیر مالی و اقتصاد ترکمنستان در پایان سخنرانی خود تآکید کرد که ارتباط شراکتی متقابل مفید بین دو کشور از اساس و پایه بسیار خوب و بلندمدت برخوردار است و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهای خارجی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت.

همایش یک روز ه تجاری ایران و ترکمنستان ، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

این نمایشگاه روز پنجشنبه درمحل سالن نمایشگاه سازمان اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان درعشق‌آباد با حضور«محمدشریعتمداری» وزیرصنعت، معدن وتجاری کشورمان وباحضور بیش از 60 شرکت ایرانی آغاز به کارکرد و تا روز شنبه به کار خود ادامه خواهد داد.