۰ نفر

مالیات مساله‌ای در صدر مشکلات فعالان اقتصادی؛

شافعی: تصمیم ‌گیری‌های منفصل به ویژه در صادرات یک ایراد بزرگ است/ مسیر فعالیت صادرکنندگان باید تسهیل شود

۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۱۴
کد خبر: 252399
شافعی: تصمیم ‌گیری‌های منفصل به ویژه در صادرات یک ایراد بزرگ است/ مسیر فعالیت صادرکنندگان باید تسهیل شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هم اکنون هر سازمان و ارگانی در حوزه صادرات کار خودش را می ‌کند و فقط به فکر خود است. تصمیم ‌گیریهای منفصل و غیرهمگرای سازمانهای دولتی در موضوعات اقتصادی و به ویژه صادرات یک ایراد بزرگ است.

اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی روز پنجشنبه به نقل از غلامحسین شافعی در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی این استان با هدف طرح مسائل و مشکلات صادرکنندگان، گزارش داد: اگر متولی اصلی امر صادرات سازمان توسعه تجارت معرفی می شود پس باید همین سازمان حرف اول و آخر را در این حوزه بزند. مسیر فعالیت صادرکنندگان می بایست تسهیل و تسطیح شود و در این زمینه فقط سازمانهای توسعه تجارت و صنعت، معدن و تجارت اظهار و اعمال‌نظر کنند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی همچنین مالیات را مساله ‌ای در صدر مشکلات فعالان اقتصادی معرفی و بیان کرد: در اینکه ما به عنوان مردم این کشور و فعالان اقتصادی باید به مالیات رسمیت داده و حقوق حقه دولت را بپردازیم شکی نیست همانطور که بالاترین جریمه و خطای یک فعال اقتصادی در دیگر کشورها عدم پرداخت مالیات حقه دولت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: سهم مالیاتی خراسان رضوی هر ساله افزایش می یابد. این درحالی است که مالیات برخی واحدهای بزرگ استان مثل ایران خودرو که همه سختیها و آلودگیهای آن را خراسانیها تحمل می‌کنند در تهران پرداخت می‌شود که این موضوع باید اصلاح و سهم مالیاتی استان کاهش یابد.

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده بخش صادرات نیز گفت: اینکه بازگرداندن مالیات بر ارزش افزوده به صادرکننده منوط به تسویه بدهیهای مالیاتی او باشد قابل پذیرش نیست. این مبلغ باید ظرف یک ماه و بدون توجه به بحثهای مالیاتی صادرکنندگان پرداخت شود.

شافعی در ادامه به برگزاری مراسم روز ملی صادرات اشاره و بیان کرد: صادرکنندگان منتخبی که در بازار داخلی فعالیت می‌ کنند از عنوانی که در این روز کسب کرده‌اند به عنوان تبلیغ خود بهره می‌گیرند اما افرادی که در بازارهای خارجی کار می‌کنند هیچ استفاده‌ای از این موضوع نمی‌برند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد رقابتی جدی برای کسب عنوان 'نمونه' در میان صادرکنندگان گفت: هم اینک در کشور ما تفاوتی بین صادرکننده نمونه با غیرنمونه اعمال نمی‌ شود. اگر مسئولان واقعا به این موضوع که صادرات موتور محرک اقتصاد کشور است اعتقاد دارند باید برایش بودجه بگذرانند چون بخش صادرات با بودجه های کنونی تحریک نمی‌ شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به موضوع سهم و نرخ منابع بانکی برای صادرات نیز اشاره و بیان کرد: در مساله تامین نقدینگی مشکل دیگری داریم که بسیار تعیین‌ کننده و آن مشکل اعتباری است‌. با این توضیح که در گذشته بسیاری از تاجران کار می‌کردند و پول خود را بنا به اعتبار طرف مقابل بلافاصله دریافت نمی‌کردند اما امروز مقدار زیادی از این حجم عظیم اعتباری در کار اقتصادی حذف شده است.

وی افزود: سهم صادرات از تسهیلات بانکی در سال 1385 به میزان 5.4 درصد بوده و این سهم امروز به چهار دهم درصد کاهش یافته و این درحالی است که همواره از لزوم توسعه صادرات می‌گوییم.

شافعی همچنین حضور خراسان رضوی را در مجامع اقتصادی بین‌المللی و داخلی کمرنگ توصیف و بیان کرد: هیچ انگیزه‌ای از فعالان اقتصادی استان برای حضور در تشکلهایی که در اتاق بازرگانی ایران تشکیل می‌شود نمی ‌بینیم و لازم است این حضور پررنگتر شود.