۰ نفر

چگونه یک کافی شاپ خوب انتخاب کنیم؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۹:۰۵
کد خبر: 250909
چگونه یک کافی شاپ خوب انتخاب کنیم؟

سر و ته‌مان را می‌زنند، سر از کافی‌شاپ درمی‌آوریم. به قرارهای آخر هفته‌تان نگاه کنید. اگر حتی به قصد تماشای تئاتر، دیدن فیلم، خرید، قدم زدن و حرف زدن و... بیرون می‌روید، آخر سر، سر از کافی‌شاپ در می‌آورید.

به‌ویژه زمستان‌ها که هوای سرد نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه را طلب می‌کند. بنابراین شاید به جرأت بتوان گفت، کافی‌شاپ رفتن به یکی از تفریح‌های ثابت خانواده‌ها و به‌طور خاص، جوانان خانواده‌ها در آمده است. در گذشته، فرهنگ قهوه‌خانه‌ رفتن در بین مردم بسیاری از شهرها ازجمله تهران، رواج داشت‌ اما این تفریح، بیشتر تفریحی مردانه بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با درست شدن کافی‌شاپ‌ها و تغییر نگاه و فرهنگ اجتماعی، زن‌ها نیز وارد قهوه‌خانه‌ها، اما نوع امروزی آن، یعنی کافی‌شاپ‌ها شدند و همین شاید دلیل تلطیف فضای کافی‌شاپ‌ها به نسبت قهوه‌‌خانه‌هاست. کافی‌شاپ رفتن هم مانند هر رفتار دیگری، فرهنگ خودش را دارد. بنابراین حالا که فصل کافی‌شاپ‌بازی‌ است، می‌خواهیم درباره آن بیشتر بدانیم؛ از فرهنگ نشستن و گپ زدن در کافه تا طراحی و منوی کافی‌شاپ‌ها.

از آنجایی که افراد برای اهداف مختلفی به کافی‌شاپ می‌آیند، بنابراین باید امکانات مختلف در کافی‌شاپ وجود داشته باشد. درغیر این صورت کیفیت آن مناسب نبوده و احساس آرامش نخواهید کرد. ببینیم کافی‌شاپ به چه امکاناتی نیاز دارد.

2cofishop

این کارها را انجام ندهید

بعضی نکته‌ها اگرچه کوچک به‌نظر می‌رسند اما نباید آنها را در هر محیطی به‌ویژه کافی‌شاپ انجام دهید.

هیچ‌وقت با صدای بلند خدمه و گارسن را صدا نزنید.

اگر نوشیدنی‌تان تمام شده، به‌مدت طولانی آن را مقابل‌تان نگذارید. از گارسن بخواهید فنجان یا لیوان را برداشته و درصورت تمایل، نوشیدنی جدیدی برای‌تان بیاورد. اشغال کردن فنجان‌ها یا ظرف‌ها رفتار درستی نیست.

سعی کنید در کمترین زمان ممکن، سفارش‌تان را انتخاب کنید و تا قبل از انتخاب کردن آن، گارسن را سر میز صدا نکنید.

از هدفون برای هر نوع شنیدن یا انتقال صدا در فضای کافی‌شاپ کمک بگیرید.

میز را به موقع ترک کنید. اگر نوشیدن و خوردن شما تمام ‌شده است، میز را ترک کنید. اگر می‌خواهید به‌مدت طولانی بنشینید، این نکته را از همان ابتدا به گارسن بگویید.

سفارش‌تان را بنویسید. اگر قرار است دم صندوق سفارش بدهید، حتما سفارش‌ها را یادداشت کنید تا خودتان و دیگران را در صف سفارش معطل نکنید

سفارش‌تان را بنویسید. اگر قرار است دم صندوق سفارش بدهید، حتما سفارش‌ها را یادداشت کنید تا خودتان و دیگران را در صف سفارش معطل نکنید

اگر امکان استفاده از دو پریز برق را داشتید، فقط از یکی از آنها برای وسیله‌ای که ضرورتی برای استفاده از آن دارید، استفاده کنید. پریز دیگر را حتما آزاد بگذارید.

حضور در کافی‌شاپ یعنی به اشتراک گذاشتن فضای فردی با دیگران. بنابراین باید نکته‌های اجتماعی را رعایت کنید.

اگر به اینترنت نیاز دارید، از آن استفاده کنید. درغیر این صورت دستگاه را خاموش کنید تا دیگران از آن استفاده کنند.  

برای آرامش همه

برای اینکه هم شما و هم دیگر افراد حاضر در کافی‌شاپ از فضا لذت برده و احساس آرامش کنند، باید به این نکته‌ها دقت کنید:

اگر سیگار یا پیپ می‌کشید، حتما در بخش سیگاری‌ها بنشینید تا دود باعث آزار دیگران نشود.

حتما بعد از تمام شدن خوراکی‌ها، هرچه زودتر میز را تحویل دهید؛ حتی اگر مانند بعضی کافی‌شاپ‌ها برای شما زمان مشخص برای نشستن تعیین نشده باشد.

خندیدن، گریستن، صحبت کردن و... از رفتارهای عادی بین دوستان است‌ اما کافی‌شاپ فضای عمومی است و باید درباره این رفتارها دقت کنید.

اگر درباره پذیرایی، نوع خوراکی‌های ارائه شده ‌یا کیفیت آنها اعتراضی دارید، آن را مودبانه ابراز کنید.

آداب ارتباط در کافی شاپ

افراد به دلایل مختلف راهی کافی‌شاپ می‌شوند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایلش وقت‌گذرانی باشد اما دلایل مهم‌تری هم برای دورهمی‌های کافی‌شاپی وجود دارد. این دورهمی‌ها باید ویژگی‌های خودش را داشته باشد؛ چه از نظر ارتباط بین افراد و چه از نظر ارتباط بین مشتری و مسئولان کافی‌شاپ. 

انعام بدهید

گرچه برخورد مودب با افرادی که در کافی‌شاپ کار می‌کنند، مهم است اما یکی از راهکارهای مستقیم تشکر از خدمه کافی‌شاپ، انعام دادن به آنهاست. بنابراین حتما به خدمه، به‌ویژه کسی که برای شما به شکل مستقیم سرویس می‌دهد، انعام بدهید.

نظافت را رعایت کنید

 نظافت و تمیزی کارمندان از نکته‌هایی است که باید به آن توجه شود. بنابراین حتما به تمیزی کافی‌شاپ و کارمندان آن دقت کنید و درصورت نقصان، حتما موضوع را تذکر دهید.

منوهای تازه را امتحان کنید

یکی از ویژگی‌های مهم کافی‌شاپ‌ها، منوی آنهاست. هرچه تنوع آن بیشتر و خوراکی‌ها خوشمزه‌تر باشد، مشتری‌ها لذت بیشتری می‌برند. بنابراین حتما به منو دقت کنید. علاوه براینکه باید غذاهای جدید را امتحان کنید، به این مسئله هم دقت داشته باشید که چقدر تشابه بین منوی کافی‌شاپ و واقعیت خوراکی‌ای که به شما ارائه می‌شود، وجود دارد. این موارد را می‌توانید مودبانه به مسئولان کافی‌شاپ بگویید.

قرارهای دوستانه

یکی از مراکز مهم و باکلاس برای قرارهای دوستانه، قرار آشنایی و... کافی‌شاپ‌هاست. سعی کنید در نشست دوستانه، با دیگران همراه باشید. برای انتخاب خوراکی‌، تعارف کردن، پیشنهاد دادن، تعارف کردن در زمان سرو غذا یا نوشیدنی و... را فراموش نکنید.

جایی برای کار

کافی‌شاپ‌ها مکان مناسبی برای قرارهای کاری هستند. بنابراین می‌توانید برای گپ زدن بیشتر در محیطی آرام، کافی‌شاپ را انتخاب کنید.

سکوت کنید

درست است که کافی‌شاپ مکانی برای گپ و گفت و صحبت است اما نباید صدای شما مزاحم دیگران شود. بنابراین سعی کنید در زمان گپ و گفت و معاشرت حتما حواس‌تان به سر و صدا باشد.

قرارهای آموزشی

هم‌اکنون بعضی افراد ترجیح می‌دهند از فضای کافه برای آموزش استفاده کنند. به همین دلیل همراه شاگرد یا شاگردان‌شان به این مکان رفته و کلاس‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی‌شان را برگزار می‌کنند. دردسر برگزاری این کلاس‌ها بسیار کمتر از برگزاری آنها در آموزشگاه یا منزل دانش‌آموز است.  

گپ‌های اینترنتی

بعضی افراد برای اینکه بتوانند از طریق اینترنت با دیگران مرتبط شوند، کافی‌شاپ را انتخاب می‌کنند. استفاده از اینترنت کافی‌شاپ یکی از دلایل آن است. اما دلایل دیگری هم وجود دارد که از آن موارد می‌توان به خلوتی و سکوت کافی‌شاپ، تنها بودن و تمرکز بیشتر و علاقه به نوشیدن یا خوردن خوراکی حین انجام کار است.

چند درصد، چه نوشیدنی‌ میل می‌کنند؟

43

43درصد از مراجعان کافی‌شاپ‌ها، نوشیدنی کافئینی خاصی را انتخاب می‌کنند.

7%

7درصد از افرادی که به کافی‌شاپ می‌آیند، به شکل حرفه‌ای علاقه به نوشیدن اسپرسو دارند.

77%

77درصد از افرادی که به کافی‌شاپ می‌آیند، قهوه می‌نوشند. آمار این تعداد در کل جهان 180میلیون نفر است.

دنده عقب بگیرید

بالاخره هر کسی از جایی کافی‌شاپ رفتن را شروع می‌کند. علاوه بر آدابی که گفته شد، بهتر است بدانید اگر به‌عنوان یک تازه‌کار، پا به کافی‌شاپ گذاشته‌اید و به قول معروف کافی‌شاپی شده‌اید! باید از نوشیدن چه نوشیدنی‌هایی شروع کنید که با دردسرهای گوارشی و بی‌خوابی و... دست و پنجه نرم نکنید. آداب نوشیدن در کافی‌شاپ و عادت کردن به طعم نوشیدنی‌ها به این ترتیب است. اینجا باید دنده عقب بگیرید! از شماره سه و از ملایم‌ترین نوع آن شروع کرده و به‌تدریج جلو بروید.