۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

رفتار دوگانه وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار برنج/ اجازه ترخیص در زمان رکود بازار برنج!

۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 243203
رفتار دوگانه وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار برنج/ اجازه ترخیص در زمان رکود بازار برنج!

چند روز پیش مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد که ترخیص کلیه محموله‌های برنج که قبل از ۳ آذر ۹۶ به گمرکات کشور وارد شده و قبض انبار دارند، بلامانع است. این اجازه ترخیص که به خواست وزرات جهاد کشاورزی بوده است در حالی داده شد که رکود بر بازار برنج داخلی حاکم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در بخش نامه ای که گمرک ایران به گمرکات اجرایی داده است، نامه وزیر جهاد کشاورزی و معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ترخیص برنج نیز پیوست شده است. وجود این نامه ها به این معناست که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی درخواست ترخیص برنج را داده است.

ازسوی دیگر، خبر می رسد که وزیر جهاد کشاورزی دستورالعملی ابلاغ کرده تا براساس آن بخشی از خرید برنج برای ذخایر راهبردی و استراتژیک کشور از محل تولید داخلی تامین شود و دلیل این تصمیم را خارج کردن بازار برنج داخلی از رکود عنوان کرده است.

در این دستور العمل وزیر جهاد کشاورزی آمده؛ تامین بخشی از خرید برنج برای ذخایر راهبردی و استراتژیک از محل تولید داخلی صورت گیرد تا ذخایر راهبردی از محل برنج ایرانی تکمیل شود و بازار آن از رکود خارج شود.

به گفته معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی؛ این تصمیم وزیر با توجه به این‌که برنج داخلی وارد رکود شده و مدتی است که خرید و فروش آن و قیمتش نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی کاهش یافته، گرفته شده است.

صدور همزمان اجازه ترخیص برنج خارجی و خرید برنج داخلی در زمانی که به اذعان مسئولین همین وازرتخانه بازار برنج داخلی دچار رکود شده است ابهامات زیادی را ایجاد می کند.

هر چند معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این ابهامات گفته است که؛ به دنبال این هستیم که از سویی برنج داخلی از رکود خارج شود و تولید کنندگان داخلی متضرر نشوند و از سوی دیگر برنج خارجی نیز به اندازه کافی در دسترس مردم و مصرف کنندگان قرار گیرد. اما، این رفتار دو گانه وزارت جهاد کشاورزی شبه برانگیز است چراکه به درستی پاسخ این پرسش ها را نمی دهد که؛ اگر بازار برنج داخلی در رکود است چه الزامی به ترخیص در زمان رکود وجود دارد؟ سوال دیگر اینکه، مگر خرید برنج داخلی برای ذخایر استراتژیک به چه میزان است که امید به خروج از رکود وجود داشته باشد؟ و مهترین شبه اینکه، چطور می توان اطمینان پیدا کرد خرید با نام ذخایر استراتژیک سرپوشی برای واردات نباشد؟

آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد در ۹ ماهه نخست سال جاری واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۶ درصدی داشته است و این محصول در رتبه اول تا سوم عمده اقلام وارداتی به کشور قرار دارد. بی شک باز کردن درهای واردت و اجازه ورود این حجم از برنج خارجی به بهانه تنظیم بازار یکی از دلایل مهم رکود بازار برنج داخلی است و ادامه آن تاثیر بیشتری تری بر رکود تولید داخلی خواهد گذاشت.