۰ نفر

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:

ارزش افزوده بالای صنعت پتروشیمی/ ظرفیت بالای مواد معدنی برای افزایش صادرات

۱۷ دی ۱۳۹۶، ۲۳:۳۷
کد خبر: 243057
ارزش افزوده بالای صنعت پتروشیمی/ ظرفیت بالای مواد معدنی برای افزایش صادرات

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با اقدامات جالب توجهی که در بخش صادرات صورت گرفته در ۹ ماهه نخست امسال ۵ میلیارد دلار به صادرات محصولات معدنی اختصاص یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مجتبی خسروتاج با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما گفت: نیاز به سازمان توسعه ای داریم تا بتوانیم اهداف توسعه ی صادرات غیر نفتی را متناسب با تغییرات فناوری بازار جهانی دنبال کنیم.

وی ادامه داد: دانستن مزیت رقابت در میان محصولات صادراتی نکته ای کلیدی محسوب می شود که البته این نکته در اولویت و کانون توجه ما قرار دارد.

خسروتاج با تاکید بر این که در دولت یازدهم در صنعت فولاد گروه های مختلف را وارد صادرات کردیم در بخش معدن صادرات فولاد پررنگ تر بوده است گفت: باید روندهای جهانی را دید و براساس انها متناسب با بازار جهان و نیاز مصرف کننده برنامه ریزی کرد در صنایع مختلف نیازمند استفاده از تکنولوژی های مختلف و همفکری هستیم.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران فرش توانسته خود را با بازارهای جهانی تطبیق دهد و ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور است.

وی گفت: همکاری حاکمیت، دولتمردان و بخش خصوصی در پیشبرد اهداف صادراتی مؤثر است.

خسروتاج ادامه داد: در معدن و مواد اولیه لازم است که روی ارزش افزوده کار شود، وقتی از گاز به سمت پلیمر، اوره، متانول و مواد شیمیایی برویم ارزش افزوده افزایش می یابد. عمده ارزش افزوده در کشور در حوزه صنعت پتروشیمی به وجود آمده است.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه چهار میلیارد و 900 میلیون دلار میزان صادرات 7 رقم ازمحصولات کشاورزی در هشت ماهه نخست امسال است، تصریح کرد: میزان صادرات گل و گیاه 330 میلیون دلار، خشکبار 947 میلیون دلار، شیرینی و شکلات 440 میلیون دلار، صنایع تبدیلی اعم از آب میوه و کنسرو 647 میلیون دلار، میوه و تره بار 675 میلیون دلار، لبنیات 537 میلیون دلار بوده و اینها تنها بخشی از 5 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی در8 ماهه نخست امسال است.

وی با بیان اینکه در بخش گل و گیاه 14.3 درصد رشد داشته ایم، در خشکبار 15 درصد رشد منفی داشته ایم چون تولید پسته کشورمان کاهش داشته است، افزود: در بخش شیرینی و شکلات نیز 25 درصد رشد، در صنایع تبدیلی 11،47 درصد رشد، میوه و تره بار 56 درصد رشد، لبنیات 31 درصد رشد و در صادرات محصولات حیوانی 38 درصد کاهش داشته ایم.

خسرو تاج با اشاره به اقدامات دولت گفت: دولت از سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی مصوب کرده­ است که در بسته های حمایتی تسهیلاتی با نرخ 11 درصد ارایه شود، این منابع در خدمت چند بانک قرار دارد که بانک ها هم معادل همان رقم (دو هزار و 300 میلیارد تومان) با نرخ تسهیلات خودشان (16 درصد) بر رقم اعطایی صندوق توسعه ملی بیفزایند و با نرخ میانگین به متقاضیان ارایه کنند اما با این حال صادرکنندگان ما باز هم برای رقابت با رقبای خارجی از توان کافی برخوردار نیستند.

خسروتاج گفت:  قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی سیاستهای تجاری کشور در زمینه محصولات کشاورزی را در اختیار وزیر جهاد کشاورزی گذاشته و این ایرادی است که بر قانون انتزاع وارد است.

به گفته این مقام مسئول: از ابتدای سال با چند شرکت تخصصی توافق کردیم که برای تمامی شرکت های صادراتی بستر الکترونیکی بازاریابی و فروش فراهم کند،  سامانه هایی را برای خدمات رسانی در حوزه کسب و کار راه انداختیم.