۰ نفر

افزایش ۱۱۱ درصدی صادرات کاغذ

۴ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۵۸
کد خبر: 240131
افزایش ۱۱۱ درصدی صادرات کاغذ

در شرایطی که بازار کاغذ با مشکلات متعدد گرانی دست و پنجه نرم می‌کند، آمارهای ارائه شده گویای آن است که در شش ماهه اول سال جاری در حوزه صادرات کاغذ و محصولات کاغذی از نظر وزنی ۱۱۱.۶ درصد رشد داشته‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر ۵۸ هزار تن کاغذ و محصولات کاغذی به کشورهای مختلف صادر شده است؛ عددی که در مقایسه با تولیدات کمتر از ۲۸ هزار تنی شش ماهه اول سال گذشته از نظر وزنی ۱۱۱.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین از نظر ارزش، صادرات این بخش به رقمی حدود ۴۵.۷ میلیون دلار رسیده که این رقم در قیاس با ارزش ۲۶.۶ میلیون دلاری صادرات این بخش در شش ماهه اول سال ۱۳۹۵ رشدی بالغ بر ۷۱.۹ درصد را نشان می‌دهد.

در حوزه انتشار، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده نیز از نظر ارزش در شش ماهه اول سال جاری شاهد ۰.۲ درصد رشد بوده‌ایم. البته صادرات در این حوزه از نظر وزن ۳.۵ درصد کاهش داشته است. بدین ترتیب در بخش انتشار، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده بالغ بر ۶۸۸ تن کالا با ارزشی بالغ بر ۴۵.۷ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

البته باید اشاره کرد که آمارهای اعلام شده به تفکیک نبوده و مشخص نیست وضع صادرات کاغذ به چه شکل بوده اما در مجموع آمارهای اعلام شده در زمینه صادرات کاغذ و محصولات کاغذی اینگونه اعلام شده است.

اما افزایش صادرات کاغذ و محصولات کاغذی در شرایطی رخ می‌دهد که در ماه‌های گذشته بازار کاغذ در داخل کشور با گرانی مواجه شده و بنابر آنچه از سوی فعالان این عرصه عنوان می‌شود، افزایش قیمت کاغذ در سطح بین‌الملل دلیل این گرانی بوده است با این وجود محصولات صادراتی ایران در این بخش اگرچه از نظر وزنی حدود ۱۱۲ درصد رشد داشته‌اند اما افزایش ارزشی آنها به ۷۲ درصد هم نمی‌رسد. همین مسئله گویای این است که در حوزه کاغذ و محصولات کاغذی در بخش بین‌الملل افزایش قیمت با افزایش وزن همخوانی چندانی نداشته و این دو عدد به طور متناسب با یکدیگر رشد نکرده‌اند.

در هفته‌های گذشته با طرح این موضوع که قرار است به جای ارز مبادله‌ای ارز آزاد به کاغد تعلق گیرد، شاهد افزایش جدی قیمت‌ها در این بازار بودیم. اما تنش‌های ایجاد شده در بازار کاغذ که انتقادات بسیاری را به ویژه از سوی رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور به همراه داشت در نهایت موجب شد ستاد تنظیم بازار به این بخش ورود کند و پنج راهکار برای کاهش قیمت در نظر گیرد. بر همین اساس نه تنها قرار بر استمرار تخصیص ارز مبادله‌ای شد بلکه تسهیلات دیگری نیز برای این بخش در نظر گرفته شد.

با این وجود همچنان در بازار کاغذ شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبل هستیم.

پیش از این صادق طباطبایی نژاد - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس - درباره گرانی کاغذ گفته بود که در این زمینه علت‌های مختلفی وجود دارد که گران شدن جهانی قیمت کاغذ، نرخ ارز، نوسانات بازار و احتکار کاغذ از دلایل گران شدن قیمت کاغذ است.