۰ نفر

رشد ۲۶ درصدی روابط تجاری ایران و اتریش

۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۰۵
کد خبر: 235024
رشد ۲۶ درصدی روابط تجاری ایران و اتریش

مجموع مبادلات تجاری دو کشور ایران و اتریش در سال 1396 بالغ بر 378 میلیون و 346 هزار یورو بود که در مقایسه با سال 1395 حدود 26 درصد رشد داشته است.

روابط اقتصادی خوبی بین اتریش و ایران به طور سنتی وجود دارد. از ده‌ها سال پیش تاکنون، محصولات و خدمات شرکت‌های اتریشی در ایران، دارای ارزش خاصی بوده‌اند. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، تنوع محصولات و خدمات ارائه شده اتریشی از کالاهای مصرفی و خدمات مشاوره‌ای شروع و به ساخت کارخانه ختم می‌شد، قوی‌ترین گروه محصولات ارائه شده در مجموعه صادرات اتریش، ماشین آلات و تولید الکتریکی و الکترونیکی است. 

براساس این گزارش، مناسبات تجاری دو کشور ایران و اتریش در سال 1396 در مقایسه با سال‌های قبل رقم قابل توجهی را ثبت نموده است. 

مجموعه مبادلات تجاری دو کشور در سال 1396 بالغ بر 378 میلیون و 346 هزار یورو بود که در مقایسه با سال 1395 حدود 26 درصد رشد را به ثبت رسانده است. اما نکته حائز اهمیت رشد 664 درصدی صادرات ایران به این کشور در دوران پسابرجام است که یکی از مولفه‌های مهم در روابط با اتریش به شمار می‌رود. که در این راستا این شاخص در سال گذشته با افزایش 84 میلیون یورویی نسبت به سال 94 به رقم 96 میلیون و 611 هزار یورو رسید. 

این گزارش می‌افزاید: این افزایش در صادرات وزنی محصولات ایران به اتریش بیشتر به چشم می‌خورد، به گونه‌ای که حجم صادرات ایران در این دوره از 7 هزار تن به 279 هزار تن افزایش یافته است. میزان صادرات ایران طی سال‌های 2014 و2015 حدود 14 میلیون یورو بود که این رقم در سال 2016 به 67 میلیون یورو رسیده است. 

در 5 ماهه نخست سال 2017 حجم مبادلات تجاری دو کشور با 103 درصد رشد رکورد بهتری را به ثبت رسانده است. مجموع مناسبات دو کشور طی این مدت به 236 میلیون یورو رسیده است که 107 میلیون یورو از آن صادرات ایران به اتریش و 129 میلیون یورو واردات از اتریش بوده است. 

نکته حائز اهمیت رشد 102 میلیون یوروی صادرات ایران به اتریش در این دوره کوتاه است. ضمنا تراز بازرگانی دو کشور از منفی 106 میلیون یورو به منفی 22 میلیون یورو رسیده است. 

مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزیجات، داروهای گیاهی، روغن گیاهی، تنباکو، تخم مرغ نطفه‌دار، خرما، خشکبار، بوده است که از میان 81 کد تعرفه کالاهای صادراتی به اتریش 47 قلم کد تعرفه کالا مربوط به مواد غذایی است.

فرش دستباف، گلیم، قالیچه، مواد خام، کالاهای تزئینی، اشیاء شیشه‌ای، ابزار و قطعات موسیقی، مواد شیمیایی، مواد خام معدنی و نفت خام هم جزء اقلام صادراتی ایران به اتریش به شمار می‌رود. 

کالاهای وارداتی که در سال گذشته از اتریش به ایران انجام شده در 448 قلم کد تعرفه بوده است که می‌توان به اسانس کولا در صنعت نوشابه سازی، صفحه و فیلم تخت حساس شده برای اشعه ایکس، پوشش سوسیس ، واکسن دامپزشکی اشاره کرد.

* نقشه راه همکاری اقتصادی ج.ا.ایران و جمهوری فدرال اتریش 2020 - 2016

در جریان سفر رئیس جمهور اتریش به تهران، طرفین توافق کردند تا سند نقشه راه همکاری‌ اقتصادی فیمابین ج.ا.ایران و جمهوری فدرال اتریش را برای یک دوره 5 ساله از سال ۲۰۱۶ لغایت ۲۰۲۰ تدوین کنند.

براساس این گزارش، این سند که در شش کارگروه تجارت، تکنولوژی، انرژی، حمل و نقل و زیرساخت، گردشگری و همکاری‌ در بخش علمی و تحقیقاتی تنظیم شد؛ نهایتا پس از چند دور مذاکره کارشناسی به ریاست معاونان وزرای دو طرف، توسط نعمت‌زاده وزیر وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت ج.ا.ایران و ریتهولد میترلهنر وزیر وقت علوم تحقیقات و اقتصاد جمهوری فدرال اتریش امضا شد.