۰ نفر

در تجارت فرامرزی جایگاه مناسبی نداریم

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۵
کد خبر: 233348
در تجارت فرامرزی جایگاه مناسبی نداریم

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سوء‌مدیریت در حوزه اقتصاد را از جمله علل گسترش بیکاری عنوان و اجرای اقتصاد مقاومتی را نقشه راه برون رفت از این بحران دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مظفر علیخانی با بیان این‌که نرخ بیکاری در ایران بالا است، گفت: بخش اعظمی از این بیکاری مربوط به جوانان مستعد و تحصیلکرده کشور است و آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های زیادی به جامعه تحمیل می‌کند.

وی برخی مشکلات داخلی و خارجی و سوء‌مدیریت در حوزه اقتصاد را از جمله علل ایجاد این وضعیت عنوان و اظهار کرد: به همین دلیل مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از آن به عنوان نقشه راه برون‌رفت از این بحران یاد می‌شود، بر حمایت از تولید و اشتغال و کارآفرینی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: در این نقشه راه با کلیدواژه‌های فراوانی از جمله رشد اقتصادی، مردمی شدن اقتصاد، صادرات، درون زایی اقتصاد، برون گرایی اقتصاد و استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی مواجه هستیم.

وی افزود: در بحث مردمی شدن اقتصاد بحث دانش بنیان شدن اقتصاد، ایجاد ارزش افزوده، کاهش هزینه‌های تمام شده، چابک‌سازی و کوچک کردن دولت و اصلاح محیط کسب‌وکار و حذف مجوزهای غیرضرور اهمیت زیادی دارد.

علیخانی ادامه داد: در بحث درون‌زایی تکیه بر داشته‌های کشور در بعد منابع طبیعی و استفاده از منابع انسانی و مزیت‌های تولیدی و تجاری و در بعد برون‌گرایی جذب سرمایه گذاری خارجی، انتقال تکنولوژی به داخل، توسعه صادرات و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک قابل توجه است.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در زمینه صادرات، بر رقابتی شدن صادرات و انواع حمایت‌ها و مشوق‌ها از صادرات غیرنفتی توجه و تاکید ویژه داشتند.

وی متذکر شد: بنگاه‌های تولیدی و صادراتی ما در چنین شرایطی در عرصه ملی و بین‌المللی توانسته‌اند حضور پیدا کنند و ما وظیفه داریم در چنین نشست‌هایی از نخبگان و فعالان آنها تقدیر کنیم.

علیخانی با بیان این که در بخش بنگاه با سه برند محصول، برند بنگاه و برند ملی روبه‌رو هستیم، ادامه داد: برای دستیابی به این امر اولین کلید واژه اعتمادسازی براساس کیفیت، خدمات پس از فروش و رعایت اخلاق حرفه‌ای در کسب‌وکار است. دوم بحث آموزش علمی در ارتباط با کارآفرینی، برندسازی و ثبت برند در مراجع ملی و نهادهای بین‌المللی است.

به گفته وی، اهمیت برند برای تولیدکننده فروش و سود و کسب منافع بیشتر و صیانت از منافع سهامداران است و فرآیند برند سازی در کشور به سیاست گذاری، سرمایه‌ گذاری و حمایت نیاز دارد که اولین گام آن ایجاد یک نهاد قانونی با محوریت بخش خصوصی و حمایت مالی و معنوی دولت است.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در دومین کنگره سراسری نشان شایسته ملی سخن می‌گفت با بیان این که اقتصاد و تولید و صادرات ایران با چالش‌های اساسی دست به گریبان است، اظهار کرد: مطالعاتی که مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران انجام داده نشانگر این واقعیت تلخ است که در حوزه گمرک، مالیات، تامین اجتماعی و روابط کار تولیدکننده و صادرکننده با مشکلات فراوانی مواجه است.

به گفته وی، بخش قابل توجهی از هزینه قیمت تمام شده محصولات تولیدی و صادراتی که قدرت رقابت را در مقایسه با واردات کالا و قاچاق از حوزه تولیدکننده سلب می‌کند مربوط به عملکرد چنین حوزه‌هایی است به همین جهت در شاخص شروع کسب‌وکار و تجارت فرامرزی نیز نتوانسته‌ایم به جایگاه مناسبی دست پیدا کنیم.